Сейчас на борту: 
Dianov,
dim999,
Elektrik,
Gerry,
Борисыч,
В.А.Спичаков,
Вальчук Игорь,
РыбаКит
   [Подробнее...]

#251 24.10.2018 11:25:11

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Thank you very much Fedor!

Interesting this Bulgarian source!
May i know if there are reported interesting or curious losses that may be associated with the Soviet submarine (or else) activity?
For example the mysterious sinking of three sailing ships on 29 May - 2 June 1942 by ShCh-214.


I am also interested in losses in Aegean Sea, because i read of local Greek Partisan naval activities.
You can write me on PM, if you have time to not go off-topic

 

#252 24.10.2018 15:04:01

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

О трёх шхунах потопленных ПЛ  "Щ-214"  с 29 мая по 2 июня 1942 года

Если кратко: то за многие годы исследования этого вопроса, я в турецких источниках ничего не обнаружил ( нет даже намёка на то, что это могли быть турецкие суда ). Возможность того, что турки засекретили гибель этих судов, я полностью исключаю. Сейчас турецкие архивы открыты. Турецкие историки в них нашли даже одну несуществующую жертву советских подводных лодок ( считается, что судно "Месадети Бахри", которое пропало без вести в Чёрном море в ноябре 1943 года, якобы было потоплено советской  подводной лодкой ). Так что если бы ещё три турецких судна погибли или пропали бы без вести, то турецкие историки об этом обязательно написали.

Анализ советских и болгарских источников показывает, что это могли быть болгарские суда. Очень многое на это указывает. Позже я обязательно напишу об этом более подробно, но сейчас исследование этого вопроса мной ещё не закончено.

Отредактированно Кибардин Г.А. (24.10.2018 15:46:14)

 

#253 25.10.2018 13:49:45

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Кибардин Г.А. написал:

#1318311
Анализ советских и болгарских источников показывает, что это могли быть болгарские суда. Очень многое на это указывает.

Вынужден не согласиться. КТВ морского транспортного пункта в Бургасе свидетельствует, что все перевозки в направлении Босфора осуществлялись на турецких парусниках. Вот хотя бы небольшой пример:
https://b.radikal.ru/b07/1810/5f/694e80c1bc64t.jpg
Предполагаю, что у турок эти очень небольшие по размерам суда числятся пропавшими без вести или погибшими от морских причин. У болгар же просто не было судов в эксплуатации на коммуникации с Босфором.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#254 26.10.2018 01:27:36

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Приблизительно 6 лет назад в личной переписке я по поводу этих документов Вам сказал следующее:

ряд фактов говорит о том, что военный дневник Бургаса немецкими офицерами велся халатно. Достаточно сказать, что итальянское судно "Arca" в дневнике несколько раз названо турецким судном. Следовательно, нельзя исключить того, что среди множества турецких парусников могли быть 2-3 болгарских парусника, которых немецкие офицеры не смогли опознать.

С тех пор моё мнение об этом дневнике не изменилось.

 

#255 26.10.2018 01:39:32

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Речь, очевидно, идет о записях за 20 октября 1942 г.
Разовые опечатки такого рода, по моему мнению, не дискредитируют документ в целом. Опечатки встречаются практически в любых документах, особенно советских, но это не повод с ними не считаться. Вот если бы в этом КТВ регулярно отсутствовали записи о реально заходивших в порт судах, тогда другое дело.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#256 26.10.2018 12:56:26

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

It is not possible the option that they were some kind of smugglers (maybe fishermen trying for extra profit)?  (Turkish and/or Bulgarian)

If they were acting outside the legal system of both Turkey, Bulgaria and Germany, it is possible this is why there is little report.

Some report about the potential of smugglers could be interesting


-------------


Concerning my post #249

I read on the other topic the explains over "Ankara/Angara" and also "Duatepe" ^^

Still remains my question-point over this

24 January 1943
I think that after one of your last post, you should remove "L-1357" as second victory for ShCh-215, if damage is due other later reason and not by gunfire.

Do you think this success is still somewhat valid/possible or should it be removed?

 

#257 26.10.2018 14:32:03

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Шхуны потопленные ПЛ "Щ-214" контрабандой не занимались. О их гибели знал немецкий военно-морской атташе а Стамбуле. Он их в своём сообщении назвал турецкими, что турецкими источниками не подтверждается.
Уважаемый Мирослав Эдуардович признаёт, что в документах бывают опечатки, но в данном случае он почему-то считает, что опечатка не имела место. Лично я, опираясь на результаты своих многолетних исследований, считаю, что атташе ошибся и эти шхуны были болгарскими.

Теперь о случае с итальянским танкером "Арка" ( 2238 брт ), который в немецких документах по меньшей мере два раза был назван турецким судном. Немцы так внимательно исполняли свои обязанности, что, как говорится, "слона не приметили", что тогда  говорить о точности информации о идентификации  небольших судов.

 

#258 27.10.2018 14:53:51

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Ещё несколько слов о шхунах, которые были потоплены ПЛ "Щ-214".

До мая 1942 года советские подводные лодки потопили четыре турецких судна. Причём только на пароходе "Енидже" погибло 12 турецких моряков. Во избежании жертв турецкие суда стали ходить у самого берега. Такая тактика увеличивала сроки перехода судов, но зато гарантировала команде судна ( в случае гибели последнего ) быструю доставку на берег.
18 и 23 мая 1942 года советская ПЛ "Щ-205" атаковала турецкие суда "Дуатепе", "Махбубу Джихан" и "Зафер" ( бывшее "Шафак", переименованное незадолго до гибели ), которые шли у самого берега. Первые два судна выбросились на берег, тогда как команда судна "Зафер" перед торпедированием успела сесть в шлюпки и благополучно добраться до берега. Входе этих инцидентов никто не погиб.
После событий 18 и 23 мая 1942 года  турецкие суда продолжили следовать выбранной тактике ( то есть, идти у самого берега ).
Командир ПЛ "Щ-214" за время нахождения на позиции обнаружил 16 шхун, из которых 13 шхун шло близко от берега.
Три шхуны не соблюдали мер безопасности и шли по морю напрямик. Именно эти три шхуны были потоплены ПЛ "Щ-214" и именно на этих шхунах были болгарские флаги. До этого времени ни один болгарский парусник не был потоплен советской подводной лодкой, поэтому болгары и не соблюдали мер безопасности.
Взятых в плен капитанов допросили на бору ПЛ, задав им множество разнообразных вопросов и получив от них чёткие ответы. Языкового барьера между пленниками и допрашиваемыми не было. Складывается такое впечатление, что разговор вёлся на русском языке.
Я не знаю как обстояло дело с русским языком у турецких капитанов, но вот среди болгарских капитанов знание русского языка редкостью не было. Дело в том, что ещё до революции многие болгарские капитаны проходили стажировку или плавали на русских судах, а некоторые даже закончили морское училище в Херсоне ( об этом написано в болгарских книгах ).

На допросе пленные капитаны заявили следующее:

"В Бургасе много турецких шхун. Ежедневно ходят 5-6 шхун моторно-парусных. Ходят у самого берега".

Но позвольте, как такое могли сказать турецкие капитаны ( если это были турецкие капитаны ), суда которых только что потопили в открытом море ?

Ответ настоящих турецких капитанов должен был бы выглядеть следующим образом:турецкие суда ходят у самого берега или по таким то причинам идут по прямой, не соблюдая правил безопасности.
На такой нонсенс должен был бы обратить внимание и командир "Щ-214", задав пленным уточняющие вопросы.

Однако, если такое говорят болгарские капитаны, то тогда такой ответ выглядит логично и он не требует уточнения.
Всё правильно: турецкие суда ходили только у самого берега !

Вообщем не только болгарские флаги снятые с этих шхун, указывают на их болгарскую принадлежность.
На болгарскую принадлежность этих шхун так же указывают обстоятельства их гибели и показания взятых в плен  капитанов.

Отредактированно Кибардин Г.А. (31.10.2018 18:37:42)

 

#259 28.10.2018 02:16:10

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Остается только привести названия этих трех болгарских шхун. У болгар-то шхун было, думаю, на порядок, а то и на два меньше, чем у турок. Пропажу должны были сразу заметить, тем более трех подряд.
Что же касается наличия флагов и знания языков, то это не удивляет, если речь идет действительно о контрабандистах. Почему утверждается, что потопленные Щ-214 шхуны контрабандой не занимались, мне не понятно.
Что касается "Арка" и КТВ СТС Бургас, то это больше похоже на ошибку машинистки, которая перепечатывала КТВ с рукописной версии - все суда на странице называются турецкими.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#260 28.10.2018 02:23:54

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

lupodimare89 написал:

#1318724
Still remains my question-point over this

    24 January 1943
    I think that after one of your last post, you should remove "L-1357" as second victory for ShCh-215, if damage is due other later reason and not by gunfire.

Do you think this success is still somewhat valid/possible or should it be removed?

Sch-215 fired 10 45-mm shells against F-125 and 75 12,7-mm bullets against Stralsund, L-1357 probably wasn't a target. Her leak (KTB STS Sebastopol) probably caused of grounding off Ak-Mechet 12.1.1943.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#261 28.10.2018 14:16:24

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Sch-215 fired 10 45-mm shells against F-125 and 75 12,7-mm bullets against Stralsund, L-1357 probably wasn't a target. Her leak (KTB STS Sebastopol) probably caused of grounding off Ak-Mechet 12.1.1943.

Oh yes, but you already explained it.

I was saying that then you should fix the table-list at  #10   removing this entry


Also this one

???    ТН    б/н    3000    +    18.10.1944    71.08,7 с.ш.    27.44,5 в.д.    торп.    В-4

Should be changed in some way?


And I am uncertain about this one:

герм.    лихт.    EL.74    139    = не введен    28.7.1943    р-н Евпатории    45.06,4 с.ш.    33.17 в.д.    мина    Л-4

Because I read also about name being "EL.73" and not "EL.74"
https://www.historisches-marinearchiv.d … value=1567

Laut KTB MLK Konstanza sank EL-73 (sic!) auf einer Mine; EL-74 (das im selben Geleit unterwegs war) sank dagegen am 7.5.44 beim Fliegerangriff in Seva.

Clearly there is some kind of mitaken identity in some source.

 

#262 28.10.2018 15:55:30

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

lupodimare89 написал:

#1319048
I was saying that then you should fix the table-list at  #10   removing this entry

You are right

lupodimare89 написал:

#1319048
Should be changed in some way?

When I'll get full info about this ocassion.

lupodimare89 написал:

#1319048
Because I read also about name being "EL.73" and not "EL.74"
https://www.historisches-marinearchiv.d … value=1567

EL.xx (in some KTBs she named EL.73, in some EL.74, both were include in the convoy Odessa - Sebastopol') didn't sunk and was towed to Eupatorya, where she was anounced as total lost 31.7.1943. As El.74 named as lost in Sebastopol 7.5.1944, probably this was EL.73.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#263 21.03.2019 14:00:17

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Thanks for your past clarification, some time ago i wrote a comment (but later other messages were wrote) about the incident with Soviet submarine S-7 and merchant "Ellen Larsen" on 27 July 1942.
If i understood correctly (from HM https://www.historisches-marinearchiv.d … value=1080)  the ship did not ground and did not received damage at all during the incident. It is correct?
(Sovboat.ru still say about grounding incident).


Also, while your list doesn't cover Winter War, i think as small mention that something can be added for ShCh-311.
During the attack against "Fenris" on 5/Jan/1940, also the Swedish lightship "Sydostbrotten" (525 tons) received very small light damage  ("ankarlanterna" damaged).

Отредактированно lupodimare89 (21.03.2019 14:05:10)

 

#264 21.03.2019 14:56:10

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

And last (but probably more important), I am curious about your assessment over this new potential victory for L-3
https://www.historisches-marinearchiv.d … value=4042
New entry: https://www.forum-marinearchiv.de/smf/i … #msg340727
Apparently, this schooner could be lost in same field responsable for "Walter".

Users say it's uncertain however (possibly also RAF laid mine)

Отредактированно lupodimare89 (21.03.2019 14:57:37)

 

#265 22.03.2019 10:11:02

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

lupodimare89 написал:

#1348336
If i understood correctly (from HM https://www.historisches-marinearchiv.d … value=1080)  the ship did not ground and did not received damage at all during the incident. It is correct?

I have only short German info about the incident and I think this is not enough to delet this claim.

lupodimare89 написал:

#1348353
Apparently, this schooner could be lost in same field responsable for "Walter".

I didn't find this loss in krigsmarine documents, so I can't check this claim.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#266 22.03.2019 11:54:44

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

2

Небольшое уточнение:плавучий маяк "Sydostbrotten",у которого в результате обстрела ПЛ "Щ-311" был повреждён фонарь, имел стандартное водоизмещение 372 тонны, а полное водоизмещение- 440 тонн.
Водоизмещение 525 тонн имел парусник с таким же названием.
https://d.radikal.ru/d35/1903/e4/5699c676c466.png

 

#267 22.03.2019 14:19:05

maslopoop
Капитанъ I ранга
k1r
Откуда: Россия, Калининград
подводная лодка Щ-407
Сообщений: 3488




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Кибардин Г.А. написал:

#1348611
"Sydostbrotten",у которого в результате обстрела ПЛ "Щ-311"

Атака 15 ноября 1941г?


Я из того поколения, когда подарок не надо было упаковывать в красивый пакет, так как сам красивый пакет был нехилым подарком

 

#268 22.03.2019 14:44:40

Кибардин Г.А.
Подозрительная личность(C)
Сообщений: 634




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Атака 5 января 1940 года, о которой чуть выше писал lupodimare89.

Also, while your list doesn't cover Winter War, i think as small mention that something can be added for ShCh-311.
During the attack against "Fenris" on 5/Jan/1940, also the Swedish lightship "Sydostbrotten" (525 tons) received very small light damage  ("ankarlanterna" damaged).

 

#269 24.03.2019 12:45:25

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

I should stress damage to "Sydostbrotten" appears very minor.

I sent a message to the German forum, becauses the case of "Johanna" is potentially interesting.

I didn't find this loss in krigsmarine documents, so I can't check this claim.

I asked about it, in the topic they quoted an author, and even stated the name of ship's captain and owner that was found (Hermann Böschen from Ovelgönne).

 

#270 31.03.2019 11:19:07

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Greetings again, on HM they provided me info and pretty much stated the existance and loss of "Johanna" as fully confirmed.
(But in my opinion, details like name and death of owner already are extra clues of confirmation).

Habe eben bei Jürgen Abert angerufen:

Stand 1917/1918      Preis   60 Euro.

Also preislich trotz Erweiterung gewaltig niedriger als vor Jahren,

Die Angaben zur Johanna stammen aus den Akten des Kriegsschädenamtes für die Seeschiffahrt, eine Quelle die nicht zu schlagen ist


Gruß

TD

This  "Kriegsschädenamtes für die Seeschiffahrt" if i am correct it's a post-war agency to monitor all wartime naval losses.
Could be useful for you or other researcher to get a copy i think.

 

#271 25.04.2019 11:36:30

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Greetings, I had recently time to investigate other checks of interesting or mysterious episodes of Black Sea. Here a couple of assessment/questions over already-known cases. Opinions and evaluations are welcome ^^



1)) Attack of 17 August 1942 done by M-31 apparently at 46 ° 19,9 'N / 30 ° 45,8' E
Romulus observed and reported 1 torpedo miss, and this should close the case because the often mentioned steamer Dürnstein reportedly sunk in Kerch on 20 August.
(Note: wrecksite.ru said "1941", but i am fairly sure is simple a typo mistake).
The loss of the steamer is fully confirmed by German sources? Because on a main ktb i simply found reported on 18 August that there was storm weather and neither of the 2 ships (i think Romulus and Dürnstein) so far reached destination.
More interestingly, again wrecksite.ru in the area off Odessa reported wrecks that could match with Dürnstein being sunk there:
Coordinated reported: 48 ° 18'7 "N 30 ° 46'E  again i think a typo mistake and maybe intended 46 ° 18'7 "N 30 ° 46'E
There is also a description of a diving made in 1970:

In 1970 Nicholas club "Sadko" together with the Hydrographic Service of the Black Sea Fleet in the region surveyed last coordinates a small wheel lift. Here is their description. The depth of 23 meters. Although hydrographers said that buoy dropped in the region of 20 meters from the goal, it appeared that the cargo buoy is about three feet from the side. We started to look around. It turned out - the old lift, most of the deck accumulated in the soil. At the stern the rudder still visible. Above deck, located across the three towing arc. For the third arc - the remains of the superstructure. On the superstructure there are two twin helm, overgrown with small mussels. In 1-1.5 meters from the steering wheels - the remains of steamship pipe. The end of the tube rose by about 6 meters above the ground.
And provides descriptions of Odessa divers dive to the object recently. "Severely damaged the ship about 50 m long. Fore and aft preserved well. The nose under the forecastle, there is something like Kubrick, you can swim in. Preserved admiralty anchor. The middle part left in the ground, the board fell on the parties. The aft remained small the steering wheel is made of black metal. (Located right on the deck). In the middle part found many boards might deck, either. The load is difficult to determine, but it was something like a bag, a black mass, like rotten forage. Was found and raised a large piece of charcoal irregularly shaped, slightly larger than a soccer ball. For stern rudder seen, very much. In the absence of any signs of machines and add-ons
We identified the vessel as the barges may wartime or
previously

Then provide extra details:
The depth of 28 meters. Rise above the ground 3 meters.
Coordinates 46 ° 19 'N 30 ° 53' E
These last coordinates are different from the first ones of the reported wreck:
Between attack reported coordinates and first alleged wreck there are 2 nautical miles. Between attack coordinates and second alleged wreck there are almost 6 nautical miles.
Identity of these wrecks has been already assessed? What are exactly the descriptions of loss of Dürnstein?
In theory, if she was declared as missing due storm off Odessa (and not Kerch as reported), it could still be a victim of M-31 with Romulus observing 1 torpedo and then missing contact or not observing the sinking of Dürnstein because weather conditions.


2)) Loss of German merchant "Charlotte" (1591 GRT) currently removed as possible loss caused by L-6 mines because sunk more north to her position.
On the old site (I think still down?) Wrecksite.ru there was an interesting different assessment for potential location of wrecks, in particular:
a) the commonly reported sinking place should be  44°53'60.00"N   33°28'0.00"E  that's more or less 4 nautical miles from L-6 field (per-se it's not a very excessive distance)
b)) the site actually reported two potential wrecks at these coordinates:
44°48'20.22"N     33°29'31.68"E
and   44°47'34.74"N   33°29'13.74"E
Both of the are located SOUTH of L-6 distance at the relatiely small distance of 1.5 and 2.5 nautical miles.
These info are already known and assessed?

 

#272 25.04.2019 12:50:27

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

lupodimare89 написал:

#1356448
The loss of the steamer is fully confirmed by German sources?

What a steamer did you mean? Dürnstein didn't present in the convoy, which M-31 attacked. M-31 didn't sink any vessel in that attack.

lupodimare89 написал:

#1356448
Identity of these wrecks has been already assessed?

I do not research wrecks' history. Are you sure that this is a wreck from WWII time?

lupodimare89 написал:

#1356448
What are exactly the descriptions of loss of Dürnstein?

She sunk on 6/01/1944 in 46.18,7N/ 30.46E in a storm.

lupodimare89 написал:

#1356448
if she was declared as missing due storm off Odessa

She is not declared as missing. She sunk due storm in fact. Main part of the crew was rescued by F-467 and Uj-301.

lupodimare89 написал:

#1356448
Loss of German merchant "Charlotte" (1591 GRT) currently removed as possible loss caused by L-6 mines because sunk more north to her position.

No, this is not the only reason. The German investigation of the ocassion showned that the ship minned in 44.54,5 N/32.38 E where a German minefield laid.
Also I didn't heared that the wreck of Charlotte was located and her identy was confirmed.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#273 25.04.2019 19:41:42

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Greetings again, none of the wreck was identified as certain so it could totally be something else.
However the dived location Dürnstein it's the very same one you found, so we can assume that's the wreck. Year of loss (1944) obviously deny every other theory, i should say the site made some kind of confusion about this (mentioning 1941?!) while sub. attack was 1942.

With "Charlotte" again it was just mentioned as possibility (no real diving attempted i think?) but in any case 44.54,5 N/32.38 E  is very distant from the wrecks spotted and L-6 fields. So that's another close case.



Thanks for clarifying both!

 

#274 01.05.2019 13:07:59

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 307




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

Hello again, a couple of questions/opinions/proposal again for Black Sea:

герм.    баржа    Тина В.    1278 дт    +    25.10.1943    45.30 с.ш.    32.37 в.д.    торп.    М-112

So the actual name is translated "Tina V." (or "Tyna V." ?) and not "Tyra"-"V" (as Roman number "5")?


Slowly exploring the Ultra Defe files, i stumbled upon some interesting pieces of text:


EDIT: Removed the case of "Derzki" (Bulgarian torpedoboat): Defe file is a bit scarce of description and describe an own explosion of depth charge, but there is no indication she was on patrol or enywhere else from usually reported sinking place (Varna harbor).


DEFE 3/614 pagg932
On 19 Aug. 1943 it say  "Tug “Swoyswome” damage to rudder probably after ramming submarine"
Incident already known/assessed?


DEFE 691/6 pagg 777
It say MT-02 (towed to Odessa) as victim of torpedo attack.
You described the loss as air-dropped mine. There is no likely Soviet submarine attack that can be related to this German claim to my knowledge so it was likely a false observation.

Отредактированно lupodimare89 (01.05.2019 13:21:32)

 

#275 05.05.2019 12:44:00

Botik Petra Velikogo
Адмиралъ
admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 9932




Re: Советские корабельные потери немецкими подводными лодками в 1941-1945?

lupodimare89 написал:

#1357563
So the actual name is translated "Tina V." (or "Tyna V." ?) and not "Tyra"-"V" (as Roman number "5")?

Yes

lupodimare89 написал:

#1357563
DEFE 3/614 pagg932
On 19 Aug. 1943 it say  "Tug “Swoyswome” damage to rudder probably after ramming submarine"
Incident already known/assessed?

A false contact - no one soviet sub on position east to Sebastopol on that day.

lupodimare89 написал:

#1357563
There is no likely Soviet submarine attack that can be related to this German claim to my knowledge so it was likely a false observation.

Yes


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

Board footer