Сейчас на борту: 
off-topic-off
   [Подробнее...]

#2176 18.11.2017 12:34:40

Cobra
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
stasik3
эскадренный миноносец "Яростный"
Сообщений: 12348




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Спасибо.


"Оппозиция до тех пор оппозиция пока не вооружена, как только вооружатся — это незаконные вооруженные бандформирования". (Д.Дудаев)-
" У русских до сих пор нет демократии... потому, что у них много  зенитно-ракетных комплексов...."

 

#2177 18.11.2017 20:43:54

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

lupodimare89 написал:

#1220837
Soviet indeed used coastal artillery of 85mm to hit Uusimaa or could have been the action of 76mm  from  MBK-505?

No MBK involved in that action. From the soviet side took place 4 BMOs (512, 520, 524, 522), 1 MO-4 (101), 8 TKAs (10, 16, 26, 36, 56, 166, 196, 197), later rejoin 1 MO-4 (104) and two or three SKA D-3. BMO-524, TKA-56, 197, 166, 10, 16 took some damages from gunfire.

lupodimare89 написал:

#1220837
27 November 1944

Ask Andrej about this action - he knows it better.
http://tsushima.su/forums/viewtopic.php … 5#p1150345


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2178 19.11.2017 15:58:32

ЛПТ
Участник форума
Сообщений: 394




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Мирослав Эдуардович! Можно узнать как менялись номера на ТКА-45 Погиб 1.11.1943 г. от подрыва на мине,Керченский пролив.Вопрос возник в связи с тем,что на штурвале видели  выбитый номер ТК-40.

Отредактированно ЛПТ (19.11.2017 16:08:37)

 

#2179 19.11.2017 16:52:03

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Это катер 11-бис серии зав. №514, сданный промышленностью в ноябре 1939 г. на БМ и отправленный на ЧФ. По данным Бережного первоначально получил №11, а 13.11.1940 перенумерован в №45, с которым воевал до момента своей гибели.
№40 на начало войны на ЧФ носил катер 10-й серии (зав. №423). Этот катер с 6.8.1942 имел №101 и также погиб в Керченском проливе 4.11.1943. Может все-таки то, что Вы нашли это ТКА №101?


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2180 19.11.2017 18:05:04

ЛПТ
Участник форума
Сообщений: 394




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Выходит что это технологическое клеймо,так как катер точно ТКА-45,а номер находится на штурвале под сгнившими накладками.
Спасибо.

 

#2181 25.11.2017 23:33:44

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 191




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Thanks again for your replies ^^

No MBK involved in that action. From the soviet side took place 4 BMOs (512, 520, 524, 522), 1 MO-4 (101), 8 TKAs (10, 16, 26, 36, 56, 166, 196, 197), later rejoin 1 MO-4 (104) and two or three SKA D-3. BMO-524, TKA-56, 197, 166, 10, 16 took some damages from gunfire.

There are no details on their possible effect of Soviet fire? Finnish report damaged due coastal artillery, do you know if such batteries indeed opened fire and scored hit?

 

#2182 26.11.2017 00:16:49

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

lupodimare89 написал:

#1224983
Finnish report damaged due coastal artillery, do you know if such batteries indeed opened fire and scored hit?

I have no detailed info about battery, which took part in the action, but all soviet SKA had engagement with the second (southern) group of the Finnish-German squadron, when Uusima fought with the first group. As I know no hits from the soviet cutters' guns scored in that action, but I haven't certain info about damages on Finnish cutters.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2183 26.11.2017 12:49:40

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 191




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Thank you again! ^^

This battle is quite interesting for having the Soviet  side involved all the type of weapons (ships, aircraft, coastal artillery) and in the end repulsed a quite strong enemy formation.



Another couple of possibly interesting engagements from Baltic Sea (all info from english-translated KTB):



21 June 1944
"On its way to Piisaari"
NETTELBECK   plus   4 AF, 4 R-boats   versus  Soviet patrols/TKA and aircrafts.
Germans claim "2 aircrafts shot down and 1 soviet patrol boat set afire"
"Nettelbeck damaged by blind bomb but had to be towed to Helsinki."
M-29 damaged (not clear by who) and “has to be docked”.
Other units keep on fighting: claim destruction of "landing crafts on the shore".
Many air attacks.
R-120 and R-119 damaged (by who?), AF-49 had “guns out of action”.



2 October 1944
"landing  in Oesel. Island of Keinas under fire."
“One of our own assault boats has not returned”.
This "assault boat" is a confirmed loss? It match with some known soviet claim?


Thank you again!

 

#2184 28.11.2017 01:29:59

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

lupodimare89 написал:

#1225204
21 June 1944

There were two different engagement off Piisaari on that day.

In the first German squadron (M-29, Nettelbeck, four R-boats) had battle with two soviet cutter groups: from Lavensari (TK-41, -101, -111) and from Seskari (TK-86, -136, -65, -124, BMO-505, -509, MO-124, -203, -303, BK-502, -504, -506). Battle was short because German unit was attacked by Il-2s (in all 79 planes). 13 torpedoes missed, but both big ships were damaged by VVS and withdrew. Only TK-86 was damaged from soviet side by near miss of 105-mm shell.

Later new German suqadron (AF-9, -35, -37, -49) went to Piisari to the entrance in strait between Piisari and mainland. They had engagement with BK-505 (Germans claimed her as "soviet patrol boat set afire"), which suffered some damages due to near miss. German AFs had one men injured due to bomb near miss from Il-2. After that German unit went to Tiurinsaari.
Later the German staff dicided to dispatch unit (now from four AF and R-119, 120, 72, 76) inside of the strait and destroy all landing crafts on the shore. In the first attack AF-49 received heavy damages from costal artillery and withdrew with AF-35. In the second attack were damaged by the same reason R-120 and R-119. AF-9, -37 went away due to ammunition shortage, R-120 due damages. The rest R-boats made the third attack. In all they attacks Germans heavy damaged a smoke screen cutter, a cutter-minesweeper and two soviet landing crafts.
The Finnish gunboats and cutters didn't entered the strait and suffered some losses from Il-2s attacks - Aunus and MTB T-6 damaged, MTB T-1 damaged, got fire and later blew up. Only Viena shelled the empty soviet anchorage on the eastern coast of the strait, but hadn't some sucesses against ships.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2185 28.11.2017 23:56:28

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

lupodimare89 написал:

#1225204
2 October 1944

Better ask Andrej


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2186 29.11.2017 00:12:13

han-solo
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
г,Николаев,Украина
Сообщений: 6746




Re: Вопросы Морозову М.Э.

В очередной раз перечитываю книгу Павла Петрова "Балтийский флот.Финский гамбит." На мой взгляд качественная книга. Но удручён результатами учений 1937-39 года.  Вопрос: а раньше результат какой был? Не попадались ли Вам результаты более ранних стараний? Пока получается, что результат предсказан раньше.


болезней тысячи,а здоровье одно.
Я знаю,что давно мёртвый,а Вам кажется,что Вы живые!
Часть лучше целого.

 

#2187 29.11.2017 00:55:56

Botik Petra Velikogo
Модератор
v-admiral
anna3 stas3b
Сообщений: 8763




Re: Вопросы Морозову М.Э.

1

Павел ЕМНИП рассматривал учения с 1935 г., а до того ничего заслуживающего внимания не было в силу очевидной причины - флот малый и состоявший из старых кораблей. Ни современных надводных кораблей, ни достаточных и современных ВВС до конца 30-х у Балтфлота не было, поэтому и отрабатывать там было особо нечего, кроме боя старых ЛК + ТКА на МАП в восточной части ФЗ.


"Вранье и ложь в пропаганде, агитации и печати дискредитируют партийно-политическую работу, флотскую печать и наносят исключительный вред делу большевистского воспитания масс".

Из директивы заместителя Наркома ВМФ СССР и Начальника Главного политического управления ВМФ армейского комиссара 2 ранга И.В. Рогова.

 

#2188 30.11.2017 11:30:13

han-solo
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
г,Николаев,Украина
Сообщений: 6746




Re: Вопросы Морозову М.Э.

Botik Petra Velikogo написал:

#1225728
Павел ЕМНИП рассматривал учения с 1935 г., а до того ничего заслуживающего внимания не было в силу очевидной причины - флот малый и состоявший из старых кораблей. Ни современных надводных кораблей, ни достаточных и современных ВВС до конца 30-х у Балтфлота не было, поэтому и отрабатывать там было особо нечего, кроме боя старых ЛК + ТКА на МАП в восточной части ФЗ.

Понятно. Спасибо.


болезней тысячи,а здоровье одно.
Я знаю,что давно мёртвый,а Вам кажется,что Вы живые!
Часть лучше целого.

 

#2189 04.12.2017 17:03:01

lupodimare89
Участник форума
Сообщений: 191




Re: Вопросы Морозову М.Э.

In the first German squadron (M-29, Nettelbeck, four R-boats) had battle with two soviet cutter groups: from Lavensari (TK-41, -101, -111) and from Seskari (TK-86, -136, -65, -124, BMO-505, -509, MO-124, -203, -303, BK-502, -504, -506). Battle was short because German unit was attacked by Il-2s (in all 79 planes). 13 torpedoes missed, but both big ships were damaged by VVS and withdrew. Only TK-86 was damaged from soviet side by near miss of 105-mm shell.

Later new German suqadron (AF-9, -35, -37, -49) went to Piisari to the entrance in strait between Piisari and mainland. They had engagement with BK-505 (Germans claimed her as "soviet patrol boat set afire"), which suffered some damages due to near miss. German AFs had one men injured due to bomb near miss from Il-2. After that German unit went to Tiurinsaari.
Later the German staff dicided to dispatch unit (now from four AF and R-119, 120, 72, 76) inside of the strait and destroy all landing crafts on the shore. In the first attack AF-49 received heavy damages from costal artillery and withdrew with AF-35. In the second attack were damaged by the same reason R-120 and R-119. AF-9, -37 went away due to ammunition shortage, R-120 due damages. The rest R-boats made the third attack. In all they attacks Germans heavy damaged a smoke screen cutter, a cutter-minesweeper and two soviet landing crafts.
The Finnish gunboats and cutters didn't entered the strait and suffered some losses from Il-2s attacks - Aunus and MTB T-6 damaged, MTB T-1 damaged, got fire and later blew up. Only Viena shelled the empty soviet anchorage on the eastern coast of the strait, but hadn't some sucesses against ships.

Thanks for the interesting reply and explains! It seems once more the soviet aircrafts saved the day (like it happened for my last question).







I had time this weekend to look back at my file with the research for mine warfare in Black Sea, and I have other cases to expose you (moving finally to 1943).


19 December 1942
MFP F-336 sunk;  MFP F-538 sunk while attempting to save first ship.  MFP F-536 (slight lead, to be towed).
Location:  45 ° 14,1 'N 36 ° 25,8 'E
On F-538 1 survived, 1 wia, 13 mia.
On 20 December it is said "Aerial dropped mines suspected". On 22 December it is pointed that F-538 struck a mine "Outside the fairway".
It is confirmed as aerial-dropped by soviet sources?


2 January 1943
MFP  F-162 sunk
Location: 45 ° 14,1 'N 36 ° 25,8 'E   (Kerch)


12 January 1943
Tug "Franz Haniel-24" (22 tons) at Kerch.


14 January 1943
Tug "Franz Haniel-25" (22 tons) at Tuzla Spit.


15 January1943
Tug "Dusseldorf" (50 tons), same place, Tuzla spit.

Same day?
http://www.historisches-marinearchiv.de … _value=195
SF-218 heavily damaged (crew lost?). Apparently it was the same place?
All these past losses seems related to the same location/field, but there is no indication I found about their origin (boats or plane).



24 January 1943
Loss of MFP   F-323
45 ° 13 '8 "N 36 ° 25' 9"
14 KIA. Only 2 survivors. Heavy loss of lives because mine exploded right under the ship’s stern and most of crew was below deck.
Actually wreck probably located at: 45 ° 13.693'N 36 ° 25.948'E
Germans describe it as a "Non-contact mine"



Interesting details for the field laid by L-24 off Yalta in January 1943.
Germans located it and swept 8 mines on 23 January, and other 8 mines on 24 January, with no further mines found
It should means 4 mines undetected, but no known loss can be claimed by this field, if I am correct.



PS:
Take all the time to need and only if you can, to check these cases.
Thanks again

 

Board footer



Rambler's Top100