Вы не зашли.
Добрый Вечер !
американский "Норд Стар" (WRG-59) вот с такой научно-исследовательской штукой на борту : http://www.graptolite.net/usa/North_Star.html
Старшой я написал:
Оригинальное сообщение #749998
Экспедиционное судно Института биологии внутренних вод "Борок". 1971
А поподробней нет ничего?
Увы мне увы. Я и так вспомнил о нем чисто случайно. Лет ..... эта статья попалась мне когода подбирал литературу к диссеру. Естественно не записал. А тут подпарили проспект Института, а директором там был Папанин, личность легендарная. Пришлось поднять около сотни номеров, пока нашел эту старую статью. Так попадались строки типа очередная экспедиция Борка принесла очередные материалы. НО все это не более чем информационный шум. Запросы (если нет фаната) успехов не дают.
mihapm написал:
Оригинальное сообщение #750241
американский "Норд Стар" (WRG-59) вот с такой научно-исследовательской штукой на борту
Ранее пару фотографий этого монстра уже выкладывались здесь (не помню уже где точно... ) , но здесь из больше и интереснее. Спасибо. Очень жаль, что WW2 помешала этой экспедиции и его бросили в Антарктиде.
Кстати, вот история этого монстра на русском языке:
http://www.membrana.ru/particle/3024
Mitry написал:
Оригинальное сообщение #750313
но здесь из больше и интереснее. Спасибо.
Это Вам спасибо за " наводку" на польский весьма любопытный ресурс . двумя подфорумами выше. ( звиняйте за небольшой офф топп )
Mitry написал:
Оригинальное сообщение #750313
Ранее пару фотографий этого монстра уже выкладывались здесь (не помню уже где точно... ) ,
В ледоколах.
Старшой я написал:
Оригинальное сообщение #749998
Экспедиционное судно Института биологии внутренних вод "Борок".
Lot написал:
Оригинальное сообщение #750243
А поподробней нет ничего?
Стал рыться у себя - пока не нашел (сейчас на недельку на даче сижу), но наткнулся на замену - здесь мы это судно вроде не выкладывали...
НИС "Наука", 1957
Отредактированно Mitry (08.10.2013 23:16:54)
New-build Research Vessel for Virginia Institute of Marine Science 02/10/2013
JMS Naval Architects (USA) has been awarded a contract from the Virginia Institute of Marine Science (VIMS, USA) to provide concept through contract-level design, shipyard bid support, and owner’s rep services for VIMS’s next research vessel.
JMS design for VIMS research vessel
The VIMS research vessel will be used for scientific research in the main stem and tributaries of the Chesapeake Bay, and capable of conducting extended science missions in coastal and offshore areas within the Mid-Atlantic region.
The 80-foot VIMS vessel will be designed for multi-disciplinary coastal-science studies including fish and invertebrate sampling; bottom geological and benthic coring; deployment and retrieval of data buoys; heavy mooring, seismic and bathymetry surveys; mid-water and trawls; CTD and other vertical water-sampling deployments. The hull, propulsion and machinery systems will be designed for quiet operation for acoustic survey work and be equipped with an emphasis on energy efficiency.
The JMS Coastal Research Vessel Series concept-model provides a multi-purpose, efficient and cost-effective platform from which scientists and educators can study coastal oceanic phenomena and explore physical, chemical, biological, and geological processes. The design offers flexibility in science outfitting allowing for high utilization and affordable operating day rates. The vessel will be able to easily adapt to evolving scientific research areas such as environmental impact studies, offshore oil & gas exploration surveys, wind energy development surveys, and maintenance of ocean observing systems.
"Росинанте" - первое научно-исследовательское судно ТИРХа - Тихоокеанского Института Рыбного Хозяйства (фото 1930), в н.в. - ФГУП "ТИНРО-Центр"
"Росинанте" была парусно-моторной шхуной, купленной в США в 1929 г. для ТИРХа и переоборудованной для морских исследований: на ней были установлены глубоководные лебедки, оборудованы лаборатории и каюты для научной группы. С этой легендарной шхуны начались систематические рыбохозяйственные исследования России на Дальнем Востоке.
Прошу прощения, что так - снимал фото на телефон... надеюсь удастся отсканировать
Отредактированно Mitry (19.10.2013 11:20:19)
JAMSTEC Orders MHI Wide-area Seabed Research Vessel
MarineLink.comTuesday, October 01, 2013
File Conceptual drawing of wide-area seabed research vessel
Conceptual drawing of wide-area seabed research vessel
Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI) has received an order for construction of a wide-area seabed research vessel from the Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology (JAMSTEC), and an agreement has been signed. The vessel on order will efficiently advance wide-area research into seafloor resources, its comprehensive research capabilities to include elucidation of mineral and ore deposit origins and formation conditions, and will also enable contributions to disaster prevention research. Construction is to get under way at MHI's Shimonoseki Shipyard & Machinery Works in Yamaguchi Prefecture within the current fiscal year, with completion scheduled for March 2016.
The wide-area seabed research vessel on order will be approximately 100 meters (m) in length and 19m in width, with gross tonnage near 5,500 tons. To efficiently conduct survey research of ocean floor resources, it will be capable of operating such state-of-the-art equipment as a seismic research system for investigating crustal structure, large piston corers and a seafloor-mounted excavator for collecting seabed samples, a remotely operated vehicle (ROV) and an autonomous underwater vehicle (AUV). Sea speed will be approximately 12 knots, with a crew capacity of 65. The vessel on order will also be outfitted with a marine research laboratory enabling swift analysis of collected samples without any time-lag deterioration.
Selection of the shipyard was made through an open proposal submission process. MHI was initially included among the pool of candidates in recognition of its technological strengths, and ultimately chosen by JAMSTEC to construct its new research vessel.
In recent years MHI has constructed a number of cutting-edge research vessels. Among them are the Shinsei Maru, delivered to JAMSTEC for studying the marine ecosystem off the coast of Tohoku in northeast Honshu, and the Hakurei, delivered to Japan Oil, Gas and Metals National Corporation (JOGMEC) to study marine resources.
Going forward, through construction of the research vessel newly ordered by JAMSTEC MHI looks to contribute to research into Japan's marine resources. The company also intends to leverage the technological strengths to be cultivated through the vessel's construction and apply them to proactive initiatives to attract further orders for research vessels.
mhi.co.jp
Отредактированно Старшой я (20.10.2013 13:03:49)
Osiris Projects names new custom-build survey vessel
Osiris Projects has announced that their latest custom build survey vessel, to be launched in August 2013, will be named 'Proteus.' The 14.0m GRP survey catamaran is based on a popular and well proven design within the industry. The hull design ensures exceptional manoeuvrability at both low and high speeds and incorporates a low drag profile ensuring excellent fuel economy.The vessel provides an excellent stable, comfortable and fast working platform for coastal survey operations incorporating a moon pool, hydraulic A-Frame, and custom retractable transducer mounts.View the technical specifications here.
Press Release: Osiris Projects announces the build of new specialist survey vessel ‘Bibby Athena’
Osiris Projects, part of Bibby Marine Survey Services, today announces building has commenced on a sister ship to Bibby Tethra, named Bibby Athena, to be launched in winter 2014. The vessel will mirror the capabilities of Bibby Tethra with a few subtle changes to reflect the company’s development into shallow geotechnical sampling and more challenging offshore market. Launched in 2011, Bibby Tethra has proven the overall success of the small waterplane area twin hull (SWATH) design in maximising stability and seakeeping ability in challenging sea conditions, while consistently achieving quality data. The popularity of the vessel with the company’s key clients is ultimately behind the decision to commission and build an additional vessel.
Although Bibby Athena will be the same overall length as Bibby Tethra at 27.5m, the vessel will benefit from a number of enhancements, including an increased deck crane capacity of 10.87 tonnes and improved internal layout. The addition of two forward Schottel pump jets and larger aft electric Schottel drive motors will provide exceptional DP1 capability and an increased generator size will provide 850kVa of electrical power.
To maximise efficiency, Bibby Athena will be permanently mobilised with a dual-head multibeam system, greatly improving the productivity of bathymetric data acquisition and a water treatment facility will be added to extend offshore endurance. On the same theme of efficiency, a double drum main winch with two cable sizes will allow deployment of multiple systems without the requirement for remobilisation. A larger online survey lab will improve the volume of data processing and initial QC that can take place on-board, reducing the amount of processing required in head office.
As with Bibby Tethra, Bibby Athena will be built by specialist French shipbuilder Socarenam in Boulogne over a duration of 15 months. The shipbuilder is well known in France for their high specification military and customs vessels of various designs as well as large multi-role support vessels for the oil & gas industry.
Osiris Projects Managing Director Andy McLeay comments “Placing the order for a twin sister vessel to Bibby Tethra is quite a milestone in the history of the Company as it acknowledges the great success achieved with the original concept of providing the ‘ultimate’ coastal survey vessel. The second vessel will build upon the success of Bibby Tethra and allow us to offer greater availability of this remarkably capable multi-role survey platform. The new vessel, Bibby Athena will provide even greater capability with a small number of key refinements which have evolved from operating Bibby Tethra for the past two and a half years."
Старшой я написал:
Оригинальное сообщение #756893
Дмитрий Менделеев. 1978. Работы с 200-литровым батометром
Скорее всего это 20-й рейс (Перуанский р-н с М.Е.Виноградовым). Эти батометры первоначально были 200-литровыми, им потом переделывали механизм закрывания крышек и в результати они стали порядка 160-л (точно не помню, но могу посмотреть по отчетам). Интересный момент - стенки из прозрачного плекса и как-то раз я застал момент их мытья внутри. В рейсе была миниантюрная девушка, и вот она в купальничке внутри батометра его моет - все снимают. К сожалению мою фотографию кто-то спер. А жаль, обязательно бы выставил, эффектное было фото - фигурка у девушки была загляденье... А на этом фото на поверхность плекса одет черный сатиновый чехол - видны завязочки белые (пробы потом использовались для первичной продукции)
Старшой я написал:
Оригинальное сообщение #760279
Из архива моего друга Бориса Пономарнва (Севастополь)
Что-то у меня не раскрывается... Нельзя ли в чем-нибудь другом выложить..?