Вы не зашли.
Для выкладки фото по катерам существуют иные ветки. Например http://tsushima.su/forums/viewtopic.php … 2#p1384262
Уважаемый Мирослав Эдуардович! Часто ли ставили с катеров Г-5 мины Кб"Краб" и сколько их брал катер на борт?
Краб, как я понимаю, это взрыватель, принятый на вооружение в марте 1945 г.? Ни сколько - не успели.
КБ Краб - мина большая корабельная, приняли на вооружение в 1940г.
А в 1944г. приняли на вооружение акустический неконтактный взрыватель "Краб".
КБ Краб весил за тонну, не знаю на ТКА они применялись или нет.
Мирослав Эдуардович, сами мины Кб ставили с катеров Г-5?
Г-5 - нет.
А. Кузнецов написал:
#1379520
Сообщить модератору | Цитировать
Greetings! It is known the identity of the TKA engaged on the 7 July fight?
I agree also, there are various reports of loss of this 2412 and it's peculiar for being a rare loss caused by direct surface skirmish.
However it's one among few others similar minor cases, that understandbly doesn't fall into the big category of victories achieved torpedo attacks.
A case i found interesting was the two fishing boats found by TKA 116 and TKA 126 on 18/Aug/43. Ten local collaborationists captured and boats left drifting.
I see it's also absent the section for the Far East (considering how there is open debate). On the latest time i checked the current list of TKA victories should be:
1. 10.08.1945 - merchant "Kari Go" (3111 grt) by TK-534, TK-562 and TK-573
2. 10.08.1945 - merchant "Taishun Maru" (2857 grt) by TK-566, TK-567, TK-570, TK-580 and TK-587
3. 12.08.1945 - merchant "Hozugawa Maru" (875 grt), grounded herself while avoiding four TKA, next day TK-589 torpedoed wreck.
(Not counting the ones torpedoed on 11 August, likely all total losses by air attack /abandoned already)
Reasonably not to include on this list (but all technically individual or group successes of the boats involved): 3 schooners in Korea 1945, and all the seizures between 9/10 May 1945 in Baltic with Germans attempting to sailing west/Sweeden (I counted overhall 16 between tugs, barges and schooners intercepted only by TKA).
Успехи минных постановок ТКА КБФ
в 1942 г. - успехов нет,
в 1943 г. -
ТПБ "Ост" + 4.8.43 ю-з о. Б. Тютерс
ТЩ М-22 = 15.9.43 ю-з о. Б. Тютерс - ремонт до 1.4.44
фин. КАТЩ "Муйку" (типа "Ахвен") = 20/21.10.43 2 мили юж. башни Луппи (Хапасарские шхеры) - взрыв мины в трале повредил корму катера
1944 г. -
МТЩ R-70 + 11.8.44 в р-не о. Халли
арт. БДБ AF-35 + 28.8.44 там же
арт. БДБ AF 50 = 28.8.44 там же; введена в строй не ранее 15.1.45
Hello! I've been a bit busy with work, but interesting post (especially for Muikko that i didn't know).
What about losses in Summer/Fall1942? I have noted some german losses on soviet fields and TKA as potential minelayers:
On specific, MFP F-256, UJ-1211, UJ-1204, plus R-74 damaged.
They remains in uncertain field, or you had new assessment to put them in other specific fields?
lupodimare89 написал:
#1482718
UJ-1211, UJ-1204
Both sunk on the old soviet minefield of 1941. No TKAs field in that region.
lupodimare89 написал:
#1482718
MFP F-256
Damaged on an unknown may be on a drifting mine from Rukajarvi field.
lupodimare89 написал:
#1482718
R-74 damaged
A German mine.
Thanks for the updates, if i am correct the Rukajarvi should be the Finnish barrage.
(Edited, thanks for your reply in the question&answer page over the barrage of 1941)
Thanks in advance
Отредактированно lupodimare89 (31.12.2020 15:58:34)
Было?
Японский транспорт, торпедированный в порту Расин в августе 1945 г. катером Казачинского.
Отредактированно maslopoop (12.02.2021 21:37:37)
С полной уверенностью могу сказать,что это судно погибло не в Расине и к действиям советских торпедных катеров никакого отношения не имеет.
Возможно,это судно "Тика-Мару" ( 1146 брт ) в бухте Панова ( повреждено советской авиацией в Юки и затонуло в бухте Панова на мели ).
Японская фотография этого судна не сохранилась,но американская схема имеется.
Кибардин Г.А. написал:
#1491226
С полной уверенностью могу сказать,что это судно погибло не в Расине и к действиям советских торпедных катеров никакого отношения не имеет.
Увы, так подписали на Госкаталоге а там очень часто ошибаются
Добавил успех минным постановкам ТКА КБФ
ТКА S-80 погиб 1.9.1944 на мине, которую немцы посчитали плавающей, однако в ночь на 22 июля 1944 г. в этом самом месте катера-заградители №144 и №164 выставили 28 мин 1908/39 гг. с углублением 9-18 метров. Ясно, что ТКА не мог подорваться на той мине, пока она стояла на якоре, но вот откуда взялась плавающая мина в том месте, можно без труда догадаться.
Botik Petra Velikogo написал:
#1480494
Успехи минных постановок
Кстати говоря Мирослав Эдуардович а тогда тут попутно всплыл вопрос - а сколько всего кораблей и судов противника погибло на наших минах выставленных и НК и ПЛ и самолетами и катерами в ходе ВОВ. Ни разу не видел общей цифры. Только по отдельности
Отредактированно Cobra (28.03.2021 21:55:33)
Успехи минных постановок ПЛ, торпедных катеров и ВВС ВМФ все есть в перечнях успехов этих родов. Осталось только определиться с успехами оборонительных минных постановок 1941 г.
Botik Petra Velikogo написал:
#1496701
Сообщить модератору | Цитировать
Greetings!
These are very interesting news that clarify this little mysterious episode related to an interesting German loss! Thanks for your efforta and work!
Of extreme interest, could you clarify the class/identity of n°144 and n°164 ?
I failed to identify them among the G-5 TKA list, and it seems almost "Too good to be true" that we are talking of the very uncommon-rare "Stalnoy" two-boats TKA class (only n°144 and n°154) and the unique single-type boat n°164 (SM-4).
If these were are the two minelaying units responsable for the S-80's loss, this adds credit to these poorly known and extremely rare boats of the Soviet Baltic Fleet!
lupodimare89 написал:
#1497594
it seems almost "Too good to be true" that we are talking of the very uncommon-rare "Stalnoy" two-boats TKA class (only n°144 and n°154) and the unique single-type boat n°164 (SM-4).
You are quite right.
На Госкаталоге вывесили "Фотография. Взрывы торпед, выпущенных по японским транспортам торпедными катерами 2-го дивизиона ТК 1 БТК ТОФ в дневной набеговой операции на порт Расин ( 3 снимка). Пожары в порту Расин (2 снимка)."
https://goskatalog.ru/portal/#/collecti … xists=null
Отредактированно maslopoop (29.07.2021 11:02:02)
Botik Petra Velikogo написал:
#1497978
Сообщить модератору | Цитировать
Greetings again, i noticed the main question&answers thread it's locked. It's a summer pause or something or definitive?
Anyway, had some free time to explore and dig some more the ULTRA files on 1944 clashes during the German evacuation.
There are a number of contacts between German S-boats and other escorts during fruitless soviet attacks, however some interesting data:
1) A clarification for loss of TKA-332 during the battle on 27 April 1944 (torpedoing of UJ-104), i found this:
DEFE 703 page 1078
“According to statement of witnesses, during an M.T.B attack at 2010/27/4 in air grid square 3539. 1 Russian M.T.B. was destroyed, after torpedo hit, by ship’s armament fire ((from KFK)) 2304. Fuel on Russian M.T.B. blew up. “
So we can safely assume the identity of the German ship that scored the sinking of the TKA: all match nicely except identification of the German craft, because i saw UJ-2305 mentioned in convoy formation, and not UJ-2304, possibly a mistake? or the different ship sailed also at the same time?
2) Events occurred on 9 May 1944:
Meister mentioned an encounter between German aux. boats with unidentified TKA (or SKA?)
Малые суда также принимали участие в эвакуации. Так, вечером 9 мая, несмотря на плохую погоду, рыболовный катер «Надя», моторное судно «Инге», мотоботы «Штурмфогель» и «Хелла», несмотря на аварии, вышли из Севастополя в Констанцу. Из-за большой волны мотобот «Штурмфогель» получил повреждения и погиб, а в результате нападения на корабли неизвестного советского судна имелось 4 раненых. Один портовый буксир, который лишился хода, поставил парус и добрался благополучно до турецкого побережья.
Interestingly, the disappearence of "Sturmfogel" is confirmed by the DEFE; even if a possible Soviet claim clash with the description of sinking due weather.
DEFE 703 page 79, simply state that "Hella", "Nadya", "Inge", tug "Wuenschenbach" reached Costanza on 12 May at 1345.
But this isn't all for 9 May, the now-famous UJ-104 is clearly mentioned at DEFE 703 page 303 as
As a result of artillery bombardment off Sevastpol UJ-2313 a total lost, UJ-2314 badly damaged.
Lighters Var and BW-01 became a total loss through artillery and bomb hits while leaving port. UJ-104 badly damaged by bomb hit, beached in Sevastopol bay. Crew rescued.
There is a follow-up late report, DEFE 704 page 539
On 9 May UJ-2314 reported that she was returning to Costanza after being damaged by and XXXX an artillery hit off Khersonese. She was not arrived here. Search BS XXXX by air recce unsuccessful. Her loss must be reckoned with. “
I read you assigned her to A-20 bomber, so i imagine the Soviet basic claim of attacking a convoy on 9 May mean only attacking the motorboats group, and not the lonely UJ-2314.
lupodimare89 написал:
#1513747
Greetings again
Your question is in vain, Miroslav leave this forum and he'll never see it.
lupodimare89 написал:
#1513747
all match nicely except identification of the German craft, because i saw UJ-2305
UJ.2305 is ship mentioned in 1 UJ-Flottille's KTB. Alas. i have no dosc for 23 UJFl.