Сейчас на борту: 
Олег 69
   [Подробнее...]

Страниц: 1 … 80 81 82 83 84 … 98

#2026 18.06.2013 14:46:38

3 X
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Задержка в строительстве (1946-49) надо понимать возникла из-за дизелей.  Заказ и договоренность (репарации) на строительство серии траулеров в германии вроде оформлены не позднее 1945\1946г., тогда и должен был пойти проект на суда, первые чертежи, на судах планировалось устанавливать Английские дизеля. В марте 1948 США и союзники заблокировали поставки дизелей из Англии, было принято решение обеспечить в срочном порядке постройку дизелей на заводе Buckau-Wolf, этим занимался инженер Gunter Rost (ранее работал в MAN и DEUTZ) , как-то так появился DS136 (NVD 36), а в 1950г. DS148 (NVD 48), переименование произошло в связи с окончанием репараций и уходом бренда (Buckau Wolf) к своим хозяева в конце 1953г., которые тогда уже были в федеративном Киле, а оставшийся в Магдебурге завод продолжал строить, но уже за счет СССР и маркировка дизелей началась  на свой лад ( NVD).

Отредактированно 3 X (18.06.2013 14:58:32)

#2027 20.06.2013 23:39:27

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Обещанный Профессор Водяницкий. Конец мая 2013 г.
http://s017.radikal.ru/i439/1306/9c/206385193ecet.jpg
http://s51.radikal.ru/i131/1306/43/0652880b2a2at.jpg
http://s020.radikal.ru/i701/1306/d7/126ab7632231t.jpg

#2028 25.06.2013 00:35:41

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Фото последнего рейса (73-го). Разные авторы-участники рейса
http://s017.radikal.ru/i405/1306/a2/8b311019152at.jpg
http://s019.radikal.ru/i617/1306/1a/1b7521493c38t.jpg
http://s017.radikal.ru/i439/1306/e2/84f9a0fd7865t.jpg
http://s017.radikal.ru/i434/1306/4f/67ca8eb49db3t.jpg
http://s018.radikal.ru/i506/1306/af/471bcbd99220t.jpg

#2029 27.06.2013 21:23:29

Mitry
Капитанъ II ранга
k2r
Откуда: Москва
Сообщений: 5360




Re: Флот научный и экспедиционный

Исследовательский ПА у здания Аквариума в Сан-Диего. Февраль 2013.
http://s020.radikal.ru/i706/1306/0f/5490864d4c8at.jpg
http://s60.radikal.ru/i167/1306/16/8f1537073fb8t.jpg
http://s53.radikal.ru/i140/1306/40/a71a55d6644et.jpg


Всѣ, всѣ, мы обнимаемъ необъятное, хотя поэтъ Прутковъ и говоритъ, что никто не въ силахъ обнять необъятное. Дружининъ. Замѣтки Петерб. журналиста.

#2030 05.07.2013 22:31:58

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Михаил Ломоносов. 1972. Св. Елена
http://s019.radikal.ru/i609/1307/eb/f2283b35179et.jpg

#2031 06.07.2013 23:41:47

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

1

Профессор Водяницкий. 1977. Индийский океан
http://s61.radikal.ru/i174/1307/a3/96265793a443t.jpg

#2032 07.07.2013 08:33:45

Mitry
Капитанъ II ранга
k2r
Откуда: Москва
Сообщений: 5360




Re: Флот научный и экспедиционный

Старшой я написал:

Оригинальное сообщение #714349
Профессор Водяницкий. 1977. Индийский океан

А откуда снимали и кто? Есть ли еще? (я был в этом рейсе)


Всѣ, всѣ, мы обнимаемъ необъятное, хотя поэтъ Прутковъ и говоритъ, что никто не въ силахъ обнять необъятное. Дружининъ. Замѣтки Петерб. журналиста.

#2033 07.07.2013 13:28:48

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Такая подпись в альбоме. Буду сканировать обращу на этот рейс особое внимание.

#2034 07.07.2013 14:01:34

Mitry
Капитанъ II ранга
k2r
Откуда: Москва
Сообщений: 5360




Re: Флот научный и экспедиционный

Старшой я написал:

Оригинальное сообщение #714438
Такая подпись в альбоме

Такое ощущение, что на баке по левому борту у планшира стоит гражданин Щепкин..(?)


Всѣ, всѣ, мы обнимаемъ необъятное, хотя поэтъ Прутковъ и говоритъ, что никто не въ силахъ обнять необъятное. Дружининъ. Замѣтки Петерб. журналиста.

#2035 08.07.2013 01:15:14

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Владимир Алесеевич Водяницкий.
http://s005.radikal.ru/i210/1307/6e/fdeae20c81a9t.jpg

#2036 18.07.2013 11:46:22

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Красиво. Профессор Водяницкий
http://i066.radikal.ru/1307/42/75c339e53f83t.jpg

#2037 11.08.2013 02:52:37

Lot
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

"Академик Книпович", Антарктика, 1972г.
http://i33.fastpic.ru/thumb/2013/0811/cc/32eecfd7975b493e089e2a3b9ad766cc.jpeg

#2038 11.08.2013 18:16:51

Mitry
Капитанъ II ранга
k2r
Откуда: Москва
Сообщений: 5360




Re: Флот научный и экспедиционный

Lot написал:

Оригинальное сообщение #726805
"Академик Книпович", Антарктика, 1972г.

Странная фотография...
1. На фото похоже судно на Южной Георгии..
2. Я не помню, что бы у "Книповича" были заходы в Чили-Вальпараисо в 1972 г...

Завтра на работе посмотрю точно и сообщу ... :)


Всѣ, всѣ, мы обнимаемъ необъятное, хотя поэтъ Прутковъ и говоритъ, что никто не въ силахъ обнять необъятное. Дружининъ. Замѣтки Петерб. журналиста.

#2039 13.08.2013 07:11:49

info1
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

НИС Академик Николай Страхов лишился хода в Индийском океане в 80 милях к СЗ от Мале, остров Мале, Мальдивы, 10 или 11 августа из-за повреждения гребного вала. Судно лежит в дрейфе, требуется буксировка. На борту 42 человека, включая 13 научных сотрудников.

#2040 19.08.2013 00:20:53

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

НЕ мое, из неразобранного Интернете КИМБЕРЛИТ
http://s005.radikal.ru/i212/1308/02/a44993d83630t.jpg
http://s58.radikal.ru/i162/1308/8c/3b62900639d0t.jpg

#2041 19.08.2013 00:25:54

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

info1 написал:

Оригинальное сообщение #727641
НИС Академик Николай Страхов

Из разных источников, возможны бумеранги
http://s018.radikal.ru/i528/1308/ce/f888499cbcbat.jpg
http://s57.radikal.ru/i156/1308/7c/33eeca8f442at.jpg
http://s019.radikal.ru/i609/1308/70/a11975124cd6t.jpg
http://s019.radikal.ru/i609/1308/ab/abe7bf017ed3t.jpg

Отредактированно Старшой я (19.08.2013 00:26:29)

#2042 22.08.2013 18:34:20

Lot
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

ОСТ.
http://i55.fastpic.ru/thumb/2013/0822/81/2cd950b7fd1a63c042436ab3c0f06e81.jpeg
http://i55.fastpic.ru/thumb/2013/0822/e1/5e7fa290391c5e6f126a0810db5071e1.jpeg

#2043 27.08.2013 02:42:21

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

НАш конкурент Энциклопедия научно-исследовательского флота России http://niflot.ru/
   Первые впечатления самые грустные. Фотографии мелкие, много ляпов, информация не полная, особенно по судьбе кораблей и прочая и прочая

#2044 29.08.2013 00:45:49

МихаилДВ
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Старшой я написал:

Оригинальное сообщение #734534
НАш конкурент Энциклопедия научно-исследовательского флота России

1. это- не единственный "конкурент". надо бы составить списочек сайтов по теме (см.приложение). 
2.да, много ляпов представленных в книге (длину "Дальних зеленцов или имя ГОИН) за 8 лет могли бы и исправить. такая лень плохо характеризует не РАН, который книгу издал, или обоих рецензентов, а авторов.
на сайте выложена их книга ~"история н-и флота РАН", но сайт назван "н-и флот России" (между которыми- большая разница).
но сайт содержит большую текстовую часть, которой нет у других.
хорошо, что убраны длинноты в описаниях начальников рейсов и программ.
плохо, что оставлена в неизменном виде малосодержательные (неинформативные, без новой информации ) "исторические главы.   

ПРИЛОЖЕНИЕ ("родственные сайты в произвольном порядке. постепенно дополню. потом переставлю по качеству)
http://www.shipspotting.com/gallery/sea … egory_1=17 (наиболее солидный международный, фото)
http://forums.airbase.ru/viewforum.php?id=25  ("морской Авиабазы, фото)
http://www.morinfocenter.ru/research_fleet.asp (ЕСИМО, лист и характеристики ещё живых нис)
http://forum.sevastopol.info/viewtopic. … ;start=275 (севастопольские нис, фото)
http://dvnigmi.narod.ru (неформальный сайт ДВНИГМИ. выложена часть книги по нис)

видел в разное время также ещё 3-4 полезных сайта о нис рыбного ведомства (один, прекрасный, находится где-то здесь, на другой ветке этого цусимского форума) и один популярно-исторический (похожий по содержанию на первые главы книги Краснова-Балабина, 2005), но их точные адреса я не помню.

Отредактированно МихаилДВ (29.08.2013 10:31:55)

#2045 29.08.2013 09:00:22

Mitry
Капитанъ II ранга
k2r
Откуда: Москва
Сообщений: 5360




Re: Флот научный и экспедиционный

Старшой я написал:

Оригинальное сообщение #734534
НАш конкурент

Это не конкурент. Я думаю, что это просто пилорама - вероятно получили грант на создание сайта. Подошли чисто формально: дали книгу опытным изготовителям сайтов. Они качественно сделали сам сайт (надо отдать должное - к дизайну не придерешься :) ), но по содержанию полный ноль - ничего нового, не считая ошибок... Но финансирование формально оправдано и записали себе в плюс...
Может потом будет развитие?


Всѣ, всѣ, мы обнимаемъ необъятное, хотя поэтъ Прутковъ и говоритъ, что никто не въ силахъ обнять необъятное. Дружининъ. Замѣтки Петерб. журналиста.

#2046 29.08.2013 09:55:37

МихаилДВ
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Mitry написал:

Оригинальное сообщение #735451
вероятно, получили грант

1.логично.
2.судя по разбросу тем их предыдущих книг, по повтору (через 8 лет) на сайте ошибок и ляпов, они с этой темой закончили.
В.Н.Краснов (руководитель Проблемной группы истории кораблестроения Института истории естествознания и техники РАН)- автор 11 книг (среди них:
Свет-локатор и оружие, 1964; Локация с подводной лодки, 1968; Корабли проходят испытания, 1985; История мореходных приборов и инструментов, 1992;
Краткая история Российского флота, 1995; Кораблестроение в СССР в годы ВОВ,1995;
История навигационной техники, 2001; Военное судостроение накануне ВОВ, 2005; Испытания и испытатели боевых кораблей, 2010).

3.один их перл (что-то вроде: "Ю.М.Шокальский" только формально принадлежал Гидрометслужбе", а, вообще-то, работал по заданиям Академии наук") надо бы запомнить...

Отредактированно МихаилДВ (29.08.2013 10:28:21)

#2047 01.09.2013 23:53:41

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

1

New-build RRS Discovery Arrives in Southampton  29/08/2013
http://s018.radikal.ru/i519/1309/7e/adc2532c7bfdt.jpg

The Royal Research Ship Discovery has arrived in Southampton, UK, for the first time. Over the coming weeks, the officers and crew will put her through her paces while conducting equipment trials. At almost 100 metres in length, with a displacement of 6,075 tonnes, Discovery carries a crew of 24 and accommodation for 28 scientists and technicians. She will be formally named on 10 October at a ceremony alongside NOC in Southampton.

20130829 RRS Discovery Southampton
The multidisciplinary vessel has seismic capability, Kongsberg sub-bottom profiling and multibeam equipment, while its dynamic positioning capability allows it to support a wide range of over-the-side operations, including deployment of NERC’s Isis Remotely Operated Vehicle (ROV) which can work at depths down to 6,500 metres.

The vessel was built by CNP Freire, SA, in Vigo, Northern Spain, and represents a GBP75 million investment in ocean science by the government’s Department for Business Innovation and Skills (BIS). Discovery joins the RRS James Cook, which was accepted into service in 2006. Together they will form one of the most modern research vessel fleets in operation anywhere in the world, maintaining the UK’s capability to work at the frontier of ocean research.

The royal research ship will be operated by the NERC-owned National Oceanography Centre’s (NOC) National Marine Facilities Sea Systems group, based at the Southampton Waterfront Campus. She will undertake a programme of technical trials to ensure readiness to support the complex range of scientific activities required by the UK marine science community. Discovery is expected to be ready to undertake her first science cruise in early 2014, and is then scheduled to support a series of six cruises for the Shelf Sea Biogeochemistry research programme, which is co-funded by NERC and the Department for Environment, Food & Rural Affairs (Defra) with a budget of GBP10.5 million.
http://s019.radikal.ru/i642/1309/1d/4b5acbbda9b4t.jpg

New UK vessel to raise benchmark in oceanographic research
18 Feb 2013
NERC's newbuild ‘RRS Discovery’ is based on a Skipsteknisk design, the ST-344
NERC's newbuild ‘RRS Discovery’ is based on a Skipsteknisk design, the ST-344
David Tinsley describes a new scientific ship being built in Spain for a UK research organisation, to a Norwegian basic design and with Finnish propulsion.
UK ocean exploration capacity is set to be boosted by a £75 million ($122m) newbuild vessel equipped for multidisciplinary research in deep waters and extreme climates. Currently fitting out in northern Spain, and due to be handed over next year, the 6,000gt RRS Discovery pushes the bounds in terms of advanced design and functionality.
Dynamic positioning, cutting-edge hydroacoustic systems, deep-diving ROV (remotely-operated vehicle) technology, manifold laboratories for geological, geophysical, biological and chemical research, and a wide operating window are key features of the RRS Discovery. She will replace the 1962-built oceanographic ship of the same name in the fleet controlled by the Natural Environment Research Council (NERC).
The diesel-electric newbuild will be approximately 100m in length overall, and is due to embark on her first scientific mission in 2014, under the operational aegis of NERC’s National Marine Facilities Division, based at the National Oceanography Centre in Southampton. The vessel was ordered in March 2010 from Construcciones Navales P. Freire, and a series of model resistance, powering, seakeeping and manoeuvring tests were subsequently performed that year at MARIN’s Wageningen facilities.
CNP Freire, a long-established part of Vigo’s vibrant maritime industrial milieu, has a solid reputation in construction of special-purpose vessels, including research ships. The Galician yard won the order in the face of competition from Norway, Germany, the UK, Italy and elsewhere in Spain. The previous addition to the NERC fleet, the 90m RRS James Cook, was delivered in 2006 by Flekkefjord Slip & Maskinfabrikk of western Norway, which had subcontracted the hull to Crist Shipyard of Poland.
For the latest ship, NERC undertook extensive consultations with the user community. The findings of these investigations, in conjunction with lessons learned from the building of the RRS James Cook, have helped shape the newbuild project.
Tailored to NERC’s required specifications as the ST-344 type, the basic design of the nascent RRS Discovery was developed by Skipsteknisk under contract to CNP Freire, which prepared the detailed design and workshop drawings. Skipsteknisk had also been retained for the design of the RRS James Cook, and the Norwegian firm has been involved with the Spanish yard in several other research ship newbuild projects.
Although the existing RRS Discovery, a product of the former Hall Russell yard at Aberdeen, remains a highly capable vessel, having been extensively modernised and also jumboised in 1992, she is now almost a half-century old, and lacks many of the features and facilities, such as multibeam echosounder systems, dynamic positioning, and deepwater exploration capacity, required today by the marine science community.
The new research ship will address some of the world’s most pressing environmental issues, providing a state-of-the-art platform for ocean measurements relating to marine ecosystems, underwater earthquakes and landslides, and climate change. She will be capable of operating globally in higher sea states than her namesake, and will be strengthened and fitted for work in high latitudes, in air temperatures down to -20°C and water temperatures to -2°C. This multi-role ship will accordingly suit deployments equally well at the ice edge as in the tropics. Accommodation will be provided for 24 crew and up to 28 scientists.
Distinguished by its extent and sophistication, the hydroacoustic suite is one of the most important components of the new ship’s sensor fit. The array is mounted in two main areas, whereby the seabed-mapping multibeam echosounders and profilers are incorporated in the novel, hull bottom ‘blister’, while a range of other acoustic instruments are fitted in two drop keels.
Kongsberg Maritime has been contracted to deliver and install a comprehensive, integrated systems package covering the hydroacoustic, research, navigation, dynamic positioning and video monitoring functions, and including a proprietary K-Sync synchronising unit for integration purposes. The array of instruments and equipment includes EM122 deepwater multibeam, EM710 medium-water wideband multibeam and EA600 single-beam echosounders, plus a SBP120 sub-bottom profiler for geophysics applications, hydrophones and a Simrad EK60 multi-frequency echosounder for fisheries research. The Norwegian company is also supplying its K-Bridge integrated bridge system, and K-Pos dynamic positioning solution.
According to Kongsberg, the level of sophistication of the hydroacoustics is such that it will enable individual fish species to be identified. The hydroacoustic mapping system will produce large, real-time 3-D imaging of the seabed, with a dimension corridor 11,000m deep and up to 42km wide.
The ship will be laid out with a range of laboratories that can be flexibly configured to support differing mixes of scientific activities and objectives on each cruise, and amounting to 121m² of lab area. The modular concept not only offers considerable scope for adapting to varied and multidisciplinary requirements on each voyage, but also allows scientists to use their own equipment in combination with facilities and instruments already installed.
Overside equipment which will be operated from the vessel will include corers and deep-towed sonar and instrument assemblies, as well as the Isis deep-diving ROV, with an outfit of cameras, tools and manipulators to enable many diverse missions and tasks to be accomplished. The handling systems, comprising winches, cranes and gantries, will allow operations to be conducted from the ship’s starboard side and the stern.
Wärtsilä’s expertise in underwater-radiated noise (URN) abatement measures, and the operator’s experience with the Wärtsilä plant delivered to the RRSJames Cook, had a fundamental bearing on the selection of propulsion equipment supplier for the new RRS Discovery.
The scope of Wärtsilä’s latest contract includes four 8L20 engine-driven main gensets for power and propulsion, two main propulsion azimuth thrusters, one retractable bow thruster, and a complete, Low Loss Concept (LLC) diesel-electric system. The vessel has additionally been specified with a Tees Gill bow jet thruster.
The main thrusters will be Ice Class 1D-compliant, and will be designed specifically to meet tough criteria relating to URN. The measures entail modification of the shank and pod to create a more hydrodynamic shape, and the use of a special form of fixed pitch propeller adapted to the vessel’s wake field. In addition, the gensets will have double elastic mountings so as to minimise the transmission of vibration to the ship’s structure.
Each of the Wärtsilä eight-cylinder L20 medium-speed engines in the main genset aggregates is rated at approximately 1,550kW. Through the LLC 2,500/1,250kVA transformers, energy will be delivered to a pair of Wärtsilä 2,200kW DC propulsion motors. Each of the main azimuth thrusters specified incorporates a five-bladed, 3.6m-diameter fixed-pitch propeller and can be independently rotated through 360°. In the forward section, the 1,350kW retractable thruster will be in close proximity to the 1,700kW jet thruster.
The ship’s DP capability is particularly apposite to ROV deployment, given the need for all-weather, precise station-keeping during such operations.
The multidisciplinary nature of the capabilities and resources that will be incorporated in the new RRS Discovery contrasts with the more limited scope of some other countries’ oceanographic vessels. This is in keeping with UK research philosophy, whereby it is felt that there are vital interrelationships between the different scientific fields of ocean exploration. A role and involvement in each is seen to be of national interest,while also affording increased opportunities for use of ship time and capacity by the international scientific community.
The total project cost of bringing the new vessel into service is being provided by a combination of funding from NERC and the UK government’s Department for Business, Innovation and Skills.
Principal Particulars – RRS Discovery
Length oa 99.70m
Length bp 88.80m
Breadth 18.0m
Depth to main deck 7.40m
Depth to upper deck 10.20m
Draught max 6.50m
Gross tonnage 6,000gt approx
Propulsion Diesel-electric
Main diesel generators 4 x 1,550kW
Propulsion motors/main thrusters 2 x 2,200kW
Bow tunnel thruster 1,700kW
Bow retractable thruster 1,350kW
Speed max 15 knots
Speed cruising 12 knots
Endurance 50 days
Crew complement 24
Scientists/technicians 28
Design Skipsteknisk ST-344
Class Lloyd’s Register
OPERATIONAL CAPABILITIES--newbuild RRS Discovery
Single and multibeam echosounder surveys
Integrated data logging
Seismic surveys
ROV(remotely-operated vehicle) operations
Clean seawater sampling
CTD(conductivity, temperature and depth) surveys
Deepwater coring, trawling and towing

#2048 03.09.2013 22:53:30

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Перед отправлением вечное плавание. НИСП Пассат. Севастополь. 2005
http://s006.radikal.ru/i215/1309/45/dea7be72187bt.jpg

#2049 04.09.2013 01:10:06

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

Яка сука Yokosuka. 2013.09.01.
http://s006.radikal.ru/i214/1309/15/f77c06ff6c76t.jpg
http://s019.radikal.ru/i628/1309/73/e927e0f9159bt.jpg
http://s019.radikal.ru/i604/1309/2b/f6dd1895ae15t.jpg

#2050 04.09.2013 08:47:21

Старшой я
Гость




Re: Флот научный и экспедиционный

А вот программы нашей гвоздь. К нам прибыл иностранный гость The research vessel CFAV Quest AGOR 172 is attached to the Royal Canadian Navy and carries on research for Defence Research and Development Canada.
http://s019.radikal.ru/i625/1309/c8/54379328f145t.jpg
http://s017.radikal.ru/i425/1309/fb/0207e34d466et.jpg
http://i017.radikal.ru/1309/bf/81b867c1e8d8t.jpg
http://s017.radikal.ru/i439/1309/d8/9c14d9e110b0t.jpg
http://i011.radikal.ru/1309/fe/f525e333aa38t.jpg
http://s017.radikal.ru/i403/1309/0b/8884716ae5c2t.jpg

Страниц: 1 … 80 81 82 83 84 … 98


Board footer