Страниц: 1 … 18 19 20 21 22 … 38

#476 27.11.2009 22:18:59

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150299
Если в результате поломки в машине "Наварин" вбок потянет - не удержит ведь катер его.

Непонятно получается. С одной стороны, ЭБР - неповоротливая громада, даже подруливать которую катер не сможет.
А с другой, он совершенно лишен инерции и сразу после поломки машины мгновенно рванет в сторону так, что никто и моргнуть не успеет.

#477 27.11.2009 22:23:12

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150428
Вспомним, что они и были предназначены для расходования боезапаса.

Но ведь не в состоянии "загруженности под завязку"! А именно с таким запасом "бородинцам" пришлось идти с Балтики.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150432
Итого 10 крупных
кораблей и "Свирь".

Это конечно, чудесно, но "крупный корабль" "Вл.Мономах" (или даже "Сисой") и "крупный корабль" "Бородино" - несколько разные вещи, о чём и разговор.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150447
Такая ошибка резанула бы глаз морскому офицеру, ее бы заметили.

И что изменилось бы? Отозвали бы весь тираж? Если даже ошибку заметили, то в тексте уже ничего не изменить.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150455
На месте оппонентов я бы обратил внимание на эту фразу. Судя по ней, ув.Grosse знает, о чем говорит.

Знаете, если бы я лет 15 занимался руководством бригадой грузящей уголь на баржи, то это ведь не дало бы мне права говорить что-то типа: "Они на "бородинцах" грузили по 20 тонн в час, но можно было грузить и по 40-50 тонн, мы с ребятами запросто такими темпами можем работать! А раз могли грузить по 40-50 тонн угля в час, то значит, могли в два раза меньше тратить на это время. А раз не грузили уголь такими темпами, то потеря времени - это исключительная вина дурака-адмирала, который не использовал все возможности для ускорения погрузки!"

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150458
Реки-то широкие, а вот фарватер на них, как правило, не очень.

Суэцкий канал и сам по себе - узкий.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150458
"Личный случай" длился 15 лет.

Для аналогии было бы полезнее 15 дней проводки по узкому каналу чего-нибудь огромного и неповоротливого. С помощью "портового катера" вместо буксира.

#478 27.11.2009 22:30:00

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150476
Занялись дифферентовкой уже в Порт-Саиде, а можно было начать и раньше.

А что, сутки, потерянные на дифферентовку в Суде как-то короче суток в Порт-Саиде? В чём экономия времени будет?

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150482
С одной стороны, ЭБР - неповоротливая громада, даже подруливать которую катер не сможет.
А с другой, он совершенно лишен инерции и сразу после поломки машины мгновенно рванет в сторону

Даже при "немгновенном повороте" радости мало. Или, скажем, не ЭБР "рванёт" в сторону, а берег "рванёт" к нему, то есть впереди - изгиб канала, а катер не может "ввести" ЭБР в поворот. Так чем-то лучше?

#479 27.11.2009 23:43:28

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150487
если бы я лет 15 занимался руководством бригадой грузящей уголь на баржи

Все же Вы, извините, "если бы", а у оппонента речь о реальном практическом опыте.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150487
Но ведь не в состоянии "загруженности под завязку"! А именно с таким запасом "бородинцам" пришлось идти с Балтики.

А зачем, если есть транспорты. И, кроме того, "под завязку" как раз-то и грузить нельзя: осадка увеличится и корабли по каналу не пройдут. Выгрузка части снарядов - это мероприятие, следующее ПОСЛЕ выполнения мероприятий, предлагаемых коллегами выше.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150494
Так чем-то лучше?

Тем, что шкипер буксира знает и ждет этот поворот. И тем, что он уже сотни, если не тысячи кораблей разного тоннаже проводил через этот поворот.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150494
В чём экономия времени будет?

В том, что дифферентовку можно проводить на пути из Суды к Порт-Саиду.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150487
но "крупный корабль" "Вл.Мономах" (или даже "Сисой") и "крупный корабль" "Бородино" - несколько разные вещи, о чём и разговор.

А сколько времени затратил "крупный корабль Цесаревич" на прохождение собственно канала? А "крупный корабль Ослябя"? Да и проблема здесь и не в одном крупном корабле. Наглядность примера в том, что проходил одновременно ЦЕЛЫЙ ЗНАЧИТЕЛЬНЫЙ ПО ЧИСЛЕННОСТИ ОТРЯД достаточно крупных кораблей. И организовать это несколько сложнее, чем прохождение четырех больших броненосцев.
Кстати, учитывая время прохождения Суэца Фелькерзамом, Небогатовым и Добротворским иначе можно смотреть на значимость примера Белого Флота.

#480 28.11.2009 00:13:21

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
у оппонента речь о реальном практическом опыте.

Который далековат от реалий 1904 года, о чём я и говорю.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
Выгрузка части снарядов - это мероприятие, следующее ПОСЛЕ выполнения мероприятий, предлагаемых коллегами выше.

То есть, вместо "непогрузки" части боезапаса на Балтике, нужно снимать его в пути??? Но ведь на это опять же нужно время, которое удлиняет поход, делая его отстающим от "небогатовских" темпов!

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
шкипер буксира знает и ждет этот поворот. И тем, что он уже сотни, если не тысячи кораблей разного тоннаже проводил через этот поворот.

... имея под ногами мощный буксир, а не "портовый катер"!

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
В том, что дифферентовку можно проводить на пути из Суды к Порт-Саиду.

А что, можно точно измерять осадку на ходу, корректируя её??? И перегрузка боезапаса на качке?

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
Наглядность примера в том, что проходил одновременно ЦЕЛЫЙ ЗНАЧИТЕЛЬНЫЙ ПО ЧИСЛЕННОСТИ ОТРЯД достаточно крупных кораблей. И организовать это несколько сложнее, чем прохождение четырех больших броненосцев.

Мне почему-то думается, что раздобывание семи буксирных пароходов несколько сложнее, чем двух. И почему Вы противопоставляете проход отряда Фелькерзама четырём "бородинцам"? Что, если пойдут "бородинцы", то кораблям отряда Фелькерзама проходить канал уже не придётся? Ещё как придётся! И "фелькерзамовцам", и четырём "бородинцам" и "Ослябе". И остальным кораблям, которые в реальности пошли вокруг Африки. Если всё "сплюсовать", то тем более не получаются "небогатовские" темпы перехода. А именно на них кое-кто "напирает"!

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
иначе можно смотреть на значимость примера Белого Флота.

Это уже упоминалось в теме, если Вы её читали. Не пример.

#481 28.11.2009 00:41:17

realswat
Контр-адмиралъ, лучший участник Форума 2007
k-admiral
anna3 stas3
Сообщений: 6553




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150476
можно было

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150476
можно было

ни разу не аргумент

#482 28.11.2009 10:07:03

Стерегущий
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3
Откуда: Рязань
ЭБР "Ретвизан"
Сообщений: 8016




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150547
у оппонента речь о реальном практическом опыте.
////
Который далековат от реалий 1904 года, о чём я и говорю.

Млин, так чем далековат то???
Есть буксир, на нем двигатель такой то мощности, с него на буксируемый обьект подан металический трос.
Вот парохед, вот канал - веди.
В чеи принципиальное отличие от реалий??? Металический трос "не той системы"?
Вы просто не понимаете о чем спорите.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150487
"Личный случай" длился 15 лет.
////
Для аналогии было бы полезнее 15 дней проводки по узкому каналу чего-нибудь огромного и неповоротливого. С помощью "портового катера" вместо буксира.

Вы видимо совсем не представляете себе реку, узость фарватера на ней, который кстати у нас так и называется - судоходный канал. Гарантированная ширина этого канала 60 метров.
И не представляете себе грузы, которые по этой реке буксируются.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150487
Для аналогии было бы полезнее 15 дней проводки по узкому каналу чего-нибудь огромного и неповоротливого. С помощью "портового катера" вместо буксира.

Шлюзование вверх (т.е. против течения) через шлюз Белоомутского гидроузла земснаряда "Московкий 704" со всем его караваном с помощью теплоходика проекта 1606 "Ласточка" (водоизмещение 20 тонн, двигатель 3Д6 150 сил) подойдет?

При этом ширина буксируемого состава 20 метров, совокупная длина (земснаряд, брандвахта, рефулеры)- около 200. Ширина шлюзовой камеры 24 метра. Состав надо сначала в эту камеру заправить, так что бы он ничем не зацепился, иначе оторвешь что зацепил, а затем вывести в верхнем бьефе так, чтобы всю эту здоровую хренотень не снесло на плотину.
Вот это была службушка. А самое забавное что не знаю кто больше нервничал - я за штурвалом "Ласточки", или командир земснаряда, который находился далеко позади и значительно выше, с лучшим обзором. В один момент ему даже показалось, что "Ласточка" не выгребает, и весь многотысячетонный состав на эту плотину и несет...

Слава богу, что такая службушка выпадал редко, остальное время просто водил по узким каналам всяческое огромное и неповоротливое...


Если безопасности вашего государства угрожают названия улиц, городов, памятники, геральдика, люди, которые там живут и язык, на котором они говорят: вероятно вы строите своё государство на чужой территории... (c)

#483 28.11.2009 14:28:19

realswat
Контр-адмиралъ, лучший участник Форума 2007
k-admiral
anna3 stas3
Сообщений: 6553




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150536
Все же Вы, извините, "если бы", а у оппонента речь о реальном практическом опыте.

Всё же это даже не смешно
Вы легко, извините, "кладете" на опыт и знание людей, организовавших переход 2 ТОЭ - а тут вдруг такой трепет.
Вот ведь чуть выше и мнение Вирениуса по данному вопросу. Он, конечно, 15 лет по рекам не плавал - но броненосец через Суэц водил, дважды. Или тут уважение и внимание к чужому практическому опыту не рулит?

#484 28.11.2009 14:57:28

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150600
Вы видимо совсем не представляете себе реку, узость фарватера на ней, который кстати у нас так и называется - судоходный канал. Гарантированная ширина этого канала 60 метров.

Гарантированная ширина Суэцкого канала по дну даже в 1966 году составляла 45 метров (при глубине 12-13 метров), а уж в 1904 году, когда его глубина была в полтора раза меньше... :)

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150600
подойдет?

А масса земснаряда свыше 10 000 тонн? Да и "Ласточка" Ваша крупновата для портового катера.

#485 28.11.2009 16:43:28

Стерегущий
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3
Откуда: Рязань
ЭБР "Ретвизан"
Сообщений: 8016




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

realswat написал:

Оригинальное сообщение #150677
Вы легко, извините, "кладете" на опыт и знание людей, организовавших переход 2 ТОЭ - а тут вдруг такой трепет.

Не надо передергивать. С чего Вы взяли что ув.Вик "кладет" на чей либо опыт? Это скорее претензия не к нему...

realswat написал:

Оригинальное сообщение #150677
Вот ведь чуть выше и мнение Вирениуса по данному вопросу. Он, конечно, 15 лет по рекам не плавал - но броненосец через Суэц водил, дважды. Или тут уважение и внимание к чужому практическому опыту не рулит?

И этот вывод непонятен. Вот еще раз процитирую мнение Вирениуса (если кто забыл):

Оригинальное сообщение #150337
Показания Вирениуса:

По вопросу: чем вызывалось разделение эскадры в Танжере и могли ли наши новые броненосцы, типа «Суворов», пройти Суэцким каналом при условии предварительной разгрузки, я могу только сказать, что распоряжение это делалось волей адмирала; что же касается броненосцев типа «Суворов», то полагаю, что с имевшимся на них количеством запасов углубление не позволяло им пройти Суэцким каналом; разгрузка же в Порт-Саиде, для приведения углубления к 27’3”, наибольшим тогда допускавшимся в канале, представляла непреодолимые затруднения по количеству потребных разгрузочных средств, и по недостатку времени на работу разгрузки и обратной нагрузки, согласно объявленным правилам нейтралитета Египта, не допускавшим стоянки более 24-х часов ни в Суэце, ни в Порт-Саиде, кроме вынужденных чрезвычайными обстоятельствами: штормом или движением в канале.

Ключевые слова выделены жирным.
А теперь скажите - кто же интересно это мнение не учитывает???
С реальной осадкой без мер по разгрузке бородинцы не могли пройти канал - разумеется.
В Порт-Саиде их разгрузить скорее всего не получилось бы - естественно.

Так кто же с этим не согласен????


Если безопасности вашего государства угрожают названия улиц, городов, памятники, геральдика, люди, которые там живут и язык, на котором они говорят: вероятно вы строите своё государство на чужой территории... (c)

#486 28.11.2009 16:47:02

Стерегущий
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3
Откуда: Рязань
ЭБР "Ретвизан"
Сообщений: 8016




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150688
Гарантированная ширина Суэцкого канала по дну даже в 1966 году составляла 45 метров (при глубине 12-13 метров)

Источник можно?

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150688
Да и "Ласточка" Ваша крупновата для портового катера.

А с чего Вы взяли, что портовый катер должен быть меньше 20 тонн? Это все таки не корабельный катер.
ИМХО портовый катер в Порт Саиде мог быть и потяжелее.


Если безопасности вашего государства угрожают названия улиц, городов, памятники, геральдика, люди, которые там живут и язык, на котором они говорят: вероятно вы строите своё государство на чужой территории... (c)

#487 28.11.2009 17:07:33

realswat
Контр-адмиралъ, лучший участник Форума 2007
k-admiral
anna3 stas3
Сообщений: 6553




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150726
С чего Вы взяли что ув.Вик "кладет" на чей либо опыт?

С того, что при уважении к опыту он бы сказал "Если Рожественский решил идти вокруг Африки, то, принимая во внимание его знания и опыт, а так же знания и опыт тех офицеров, которые вырабатывали маршрут, мы должны считать такое решение верным".

Однако Вик пишет совсем иное.

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150726
Ключевые слова выделены жирным.
А теперь скажите - кто же интересно это мнение не учитывает???

Вик и не учитывает.
А эти Ваши "филологические игры" меня не интересуют.
Очевидно, что Вирениус не считал возможным проводку бородинцев через Суэц в военное время (поясню подробнее - мысль о разгрузке не в Порт-Саиде, а в той же Суде, ему даже в голову не пришла, видать, его опыт ему что-то такое подсказывал, чего Вик и anton не знают). Возможно, он даже ошибался - но коль уж тут зашла речь об опыте и т.п....

Отредактированно realswat (28.11.2009 17:08:33)

#488 28.11.2009 17:11:27

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

The New York Times, October 21, 1904:

The Baltic Fleet Voyage

  It is now definitely announced that the Baltic fleet will divide, en route to the East, one squadron going through the Suez Canal and the other around the Continent of Africa by the longer route. Taking Bornholm, Denmark, as the starting point, the distances to be traversed will be 11,220 sea miles for the squadron that passes through the canal and 15,000  sea miles for the  one that goes around the Cape of Good Hope, assuming that the theoretically shortest route be taken in each case. Of course, the distance actually traveled will be greater, for no navigator, even in time of peace,  can limit his run to the theoretically shortest distance.
    It is difficult to understand why the Russians should thus divide their fleet. At first glance it might be assumed that the route through the canal would consume less time and less coal than the one around the Cape; also that the opportunities for coaling ship at anchor would be more numerous and more convenient; but it must be remembered that somewhere before coming into touch with the Japanese the two squadrons must unite; consequently no time will be saved unless all the ships go by the canal route. Moreover, since no neutral port may be used for a rendezvous, the squadron that arrives first in the Indian Ocean will have to knock about at sea, until it is joined by the other; consequently little coal will be saved. It is even doubtful whether the opportunities for trans-shipping coal from the colliers to the warships will be better on the canal route than on the other.
    It is probable that, after leaving Denmark, the squadrons will steam together to some convenient spot on the Morocco coast outside the Mediterranean and there refill their bunkers from their accompanying colliers. In case no good opportunity for coaling again on the northern coast of Africa should present itself, that part of the fleet that goes through the Suez Canal will have a run of 2,010 miles from Gibraltar to Suez. Of course, there is no doubt the ships could cover that distance without recoaling if all the conditions were favorable; but stress of weather or difficulties with machinery might embarrass, if not endanger, some of the Russian ships.
    Navy experts in this country emphatically advise against a separation of the fleet, and many of them strongly prefer the route around the Cape. From the assumed first coaling place on the western coast of Morocco to the Cape of Good Hope the shortest distance would be about 4,900 miles, which would be increased to fully 6,000 miles by the stops along the west coast of Africa for coaling. Allowing for runs of 1,500 miles, there would be plenty of places where coaling stops could be made without interference by any Power. After passing the Cape—assuming that a full coaling had been had shortly before reaching British territory—there would be a rocky coast line for many a mile before the fleet could safely anchor again, and not until the coast of Mozambique was reached would the risk of interference by Great Britain be wholly avoided. Thence to the Straits of Sunda would be a stretch of more than 4,000 miles, but this could, be broken by touching at Madagascar.
    But, since the fleet cannot hope to make an average of more than 150 miles a day, the middle of February will hardly see the resumption of naval operations by the Russians.

Отредактированно vs18 (28.11.2009 17:12:11)

#489 28.11.2009 17:12:27

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150731
Источник можно?

http://www.randewy.ru/prot/prot17.html

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150731
А с чего Вы взяли, что портовый катер должен быть меньше 20 тонн? Это все таки не корабельный катер.

Как раз минный катер (устаревший) впоследствии и мог быть переведён в портовые катера. И портовому катеру не нужна высокая скорость, а размеры - чем меньше, тем лучше, особенно на тесном рейде.

#490 28.11.2009 19:52:29

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

1

Движения различных отрядов в Средиземном море и районе Суэцкого канала в сообщениях газеты The New York Times. Отряд Вирениуса прямого отношения ко 2-й эскадре Тихого океана отношения не имеет, но сведения о нем представляют определенный интерес при обсуждении возможности использования Суэцкого канала кораблями 2-й эскадры.

December 19, 1903:

BIZERTA, Tunis, Dec. 18. — The Russian naval forces now anchored here, consisting of a battleship, (name not given;) the armored cruiser Dimitri Donskoi, of 5,882 tons' displacement; the turret ship Oslabya, of 12,675 tons' displacement; the cruiser Aurora, of 6,630 tons' displacement, and
five torpedo boats, commanded by Admiral Wirenius, will be reinforced in a few days by six torpedo boats and will proceed hence to the Far East.
The battleship Emperor Nicholas, having on board Admiral Mollas, commanding the Russian naval forces in the Mediterranean, will arrive at Piraeus, Greece, on
Dec. 23.

January 2, 1904:

PORT SAID. Jan. 1. - A Russian transport with 2,000 troops on board traversed the Suez Canal yesterday, bound for Port Arthur.

January 3, 1904:

BIZERTA, Tunis, Jan. 2. — The Russian squadron destined for the Far East will sail to-morrow for Alexandria.
A reception and banquet was given today aboard the battleship Oslabya. Admiral Wirenlus, in command of the squadron, toasted France and the alliance between
France and Russia. Gen. Pinchon, the French Resident General in Tunis, responded, expressing on behalf of the French people of Tunis an unalterable affection
for Russia and the Russians.
In a dispatch from Bizerta, Dec. 18, it was stated that the Russian naval force then anchored there consisted of an unearned battleship, ihe battleship Oslabya, the cruisers Dimltri Donskol and Aurora, and five torpedo boats. They were expected then to te reinforced in a few days by six more torpedo toats.

January 4, 1904:

BIZERTA. Tunis, Jan. 3. — The Russian cruiser Aurora sailed to-day for Alexandria.
In accordance with telegraphic instructions, the remainder of the squadron destined for service in the Far East has postponed its departure.

January 5, 1904:

BIZERTA, Tunis, Jan. 4. - The Russian Cruiser Aurora, which it was yesterday announced, had sailed for Alexandria, has gone for Piraeus to salute Queen Olga on her return to Greece from St. Petersburg.
It is thought that Admiral Wirenius and the entire Russian naval division under his cammand will sail for Suez at the and of this week.

January 6, 1904:

BIZERTA, Jan. 5. - The Russian cruiser Dimitri Donskoi, accompanied by two torpedo boats, left here to-day for Suda Bay.

January 14, 1904:

PORT SAID, Jan. 13. - The Russian Cruiser Aurora arrived here to-day, and later the Russian cruiser Dimitri Donsloi and seven Russian torpedo boat destroyers arrived.
The Dimitri Donskoi entered the Suez Canal, bound for Far East.
The torpedo boat destroyers will await the arrival here of the reminder of the Russian Mediterranean Squadron, which is expected shortly.
The Japanese armored cruiser Kasaga (formerly the Moreno, bought at Genoa from Argentina) arrived here to-day.

January 15, 1904:

SUEZ, Jan. 14. - Great interest is manifested here in the movements of the Russian warships in the canal. The Russian armored cruiser Dimitri Donskoi has arrived at Suez, and is coaling near the British armored cruiser King Alfred, which is also bound for the Far East.
The Japanese armored cruiser Kasaga left Port Said for Suez this morning, and was shortly afterward followed by her sister ship Niasin.
At about the same time the Russian battleship Oslabya arrived at Port Said.
It is stated by the officers of the Niasin tha the reports of an attempt to destroy their ship at Genoa are entirely false.

January 16, 1904:

SUEZ, Jan. 15. - The Japanese cruiser Kasaga to-day proceeded on her voyage.
Later the Niasin, after coaling here, also sailed for the East.

January, 17, 1904:

PORT SAID, Jan. 16. - The Russian battleship Oslabya has left this port for Suez.
The reminder of the Russian squadron is awaiting orders.

January 20, 1904:

ISLAND OF PERIM, Red Sea, Jan. 19. - The Japanese armored cruiser Niasin, formerly of the Argentine Navy, has arrived here from Suez. She reports all well on board.

January 23, 1904:

SUEZ, Jan. 22. - The Russian squadron, consisting of the battleship Dimitri Donsloi, the cruiser Aurora, and six torpedo boat destroyers, sailed to-day for the Far East.
One Russian destroyer, which is disabled, will remain here.

February 5, 1904:

SUEZ, Feb. 4. - The Russian battleship Oslabya, the transport Saratoff and three torpedo-boat destroyers sailed this morning for the Far East.

February 11, 1904:

PORT SAID. Feb. 10. - The Russian transport Azoff and two torpedo boats are here taking on board sufficient coal to take them to their nearest home port.
The commanders swore that the quantity of coal taken on board was the amount required.

February 12, 1904:

SUEZ, Egypt, Feb. 11. - The Russian volunteer fleet steamer Czaritza and a torpedo boat have arrived here.

February 13, 1904:

PORT SAID, Feb. 12. - The Austrian collier Java, charteded by Russia to preceed to Port Arthur with coal, hads been ordered by the Egyptian Ministry of Foreign Affairs to leave here immediately.
The Java, Capt. Stefanovich, left Barry, Wales, on Jan. 23 for Port Arthur.

February 13, 1904:

ISLAND OF PERIM, Red Sea, Feb 12. - Mail advices received here from Jibuti, French Somaliland, say that the Russian squadron, which passed Perim on Jan. 27, has coaled at Jibuti and will wait there until Feb. 18 for the Russian warships due at Jibuti from Suez.

February 14, 1904:

SUEZ, Egypt, Feb. 13. - On reconsideration the Government has permitted the disabled Russian torpedo boat destroyer at Suez to go into dock for repairs. She will be towed to Port Said from here.
It was announced yesterday that the Russian Government had asked permission to dock a disabled torpedo boat destroyer at Suez, but this request was refused, as the authorities at Port Said had surveyed the destroyer and declared her fit to proceed.

February 15, 1904:

SUEZ, Feb. 14. - A steamship which has just arrived here reports that a Russian volunteer fleet cruiser, a battleship, and four torpedo boats anchored at the Island of Jebel Zukup, (in the Red Sea, about ninety miles from the Strait of Bab-el-Mandeb,) on Feb. 10.
The steamer also reports that previously she passed the Russian transport Smolensk and one torpedo boat steaming slowly south.

February 17, 1904:

PARIS, Feb. 16. - A dispatch to the Figaro from St. Petersburg, timed 3:33 A. M. today, says:
"Admiral Rojdestwenski, Chief of the Marine Staff, is going on to assume the naval command at Port Arthur. The stoppin of the Russian squadron at Jibuti may lead to international complications, Jibuti being a neutral French port. It is understood that France is not likely to ask the squadron to leave."
It was announced from Port Said, Egypt, last night that the Russian battleship Oslabya, the Volunteer Fleet transport Saratoff, and four torpedo-boat destroyers were at the Island of Jebel Zugar, in the Red Sea, ninety miles from the Straits of Bab-el-Mandeb, and that the Russian Volunteer Fleet transport Smolensk and another torpedo-boat destroyer were at Daedalus Island, a shoal in the Red Sea, 350 miles south of Suez.

February 17, 1904:

ST. PETERSBURG, Feb. 16. — Admiral Wirenius has been instructed to hold the Russian squadron, consisting of the battleship Oslabya, the cruisers Aurora and Dmitri Donskoi, and a number of torpedo-boat destroyers, at Jibutil, French Somaliland, until further orders.

February 20, 1904:

PARIS, Feb. 20. - The St. Petersburg correspondent of the Figaro cables that the Russian squadron at Jibuti, French Somaliland, has been ordered to return to Kronstadt.
The Russian squadron at Jibuti consists, as far as is known, of the battleship Oslabya, the cruiser Aurora, the cruiser Dmitri Donskoi, and a number of torpedo destroyers.
It was reported from St. Petersburg Feb. 15 that this squadron had been instructed to remain at Jibuti until further orders.
It has been suggested that the stopping of these warships at Jibuti might lead to international representations, Jibuti being a neutral French port.
The volunteer transport Saratoff and four Russian torpedo boat destroyers were reported Feb. 15 at the Island of Jebel Zugur, in the Read Sea, ninety miles from the Straits of Bab-el-Mandeb, and on the same day the volunteer fleet transport Smolensk and another torpedo boat destroyer were at Daedalus Island, in the Red Sea, 350 miles south of Suez.
It has been understood that Japan had made arrangements to intercept the Russian squadron now ordered from Jibuti should it reach Far Eastern waters.

February 21, 1904:

PARIS, Feb. 20. - Exchanges of communications of a friendly character have occurred between France and Japan with respect to the stay of the Russian squadron at Jibuti, French Somaliland. France did not hesitate to make a complete explanation of her reasons for not ordering the Russian ships to depart, and it is said in a reliable quarter that this explanation was thoroughly satisfactory to the Japanese Government.
The frankness with which the Franch Government dealt with the question was gratifying to the Japanese diplomats, and it is asserted that there is no reason to believe that any friction will arise between the two countries regarding the incident.
It is now explained that France's neutrality instructions, while specifying the limit of stay as twenty-four hours, differ from the English neutrality laws in that this provision is hedged about by various conditions which enable an extension of the time during which a belligerent may remain in a French port.
France seeks, as she has told Japan and the other powers, to maintain an attitude of perfect neutrality, and has no intention of departing from this policy.
But, as to ordering the Russian ships to leave Jibuti, this has not been done, as to have done so would have aroused the French people, at first lukewarm, have become exceedingly keen.
The officials also say that France showed her fairness toward belligerents during the Spanish-American wa, when an American auxilliary cruiser tried to make repairs in the French West Indies. Spain then endeavered to have the cruiser complelled to leave forhtwith, but the French authorities did not require a rigid enforcement of the regulations, and the cruiser was permitted to remain until her repairs were completed. It is claimed that this American precedent justifies the stay of the Russians at Jibuti.
It is recognized in diplomatic circles that the Jibuti precedent may become a serious one for France, especially if a Japanese squadron attempts to come to the Atlantic to operate against the Russians in Baltic.

February 21, 1904:

ISLAND OF PERIM, Red Sea, Feb 20. - A squadron of warships passed here at midnight, bound to Suez. It is believed to be the Russian squadron recently at Jibuti, French Somaliland.

February 21, 1904:

ST. PETERSBURG, Feb. 20. - The Russian Mediterranean fleet has left Jibuti, French Somaliland, supposedly to return and join the Baltic fleet.

February 23, 1904:

SUEZ, Feb. 22. - The Russian transports Orel and Smolensk, which recently traversed the canal bound for the Far East, returned here to-day and entered the canal on their way to Port Said.

February 24, 1904:

ST. PETERSBURG, Feb. 23. — The Russian squadron under the command of Admiral Wirenius, (composed of the battleship Oslabya, the armored cruiser Dmitri Donskoi, the cruiser Aurora, and five torpedo boats.) which has been ordered to return north immediately from Jibuti, French Somaliland, will got to Libau, Courland, on the Baltic, and not to Cronstadt, as previously reported.

February 29, 1904:

SUEZ, Feb. 28. - The steamships laden with coal for Japan captured by Russian torpedo boat destroyers are reported to be the British steamer Frankby, (from Barry, Feb. 3, for Sabang, Straits Settlements,) the British steamer Franby, (from Barry, Feb. 3, for Hongkong,) and the Norwegian steamer Matilda, (from Penarth, Jan 30, for Sasebo.)

#491 28.11.2009 20:00:14

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Движения различных отрядов в Средиземном море и районе Суэцкого канала в сообщениях газеты The New York Times. Отряд Вирениуса (продолжение).

March 1, 1904:

SUEZ, Feb. 29. - The Russian cruiser Aurora and some torpedo boat destroyers arrived here to-day and entered the canal.
The British coal-laden steamers Ettrickdale and Frankby and the Norwegian steamer Matilda, aslo laden with coal, which were brought here by the Russian vessels which captured them, have been released, by order of the Czar.

March 4, 1904:

PORT SAID, March 3. - The Russian ships at Port Said and Suez repeatedly overstay their time limit, in spite of the protests of the Government.
Three of the four Russian torpedo boats which returned here yesterday, after having sailed ostensibly for Algiers, were considerably weather-beaten. An additional supply of coal was refused to them and they were ordered to leave port.
As a result of a collision between a Russian torpedo boat and a Egyptian revenue cutter, at Kantara, in the canal, the latter was sunk. There were no casualties. The Russians stood by end saved the crew of the revenue cutter.
The canal will be blocked for at least twenty-four hours.

March 5, 1904:

PORT SAID, Egypt, March 4. - Admiral Wirenius's squadron of Russian warships leaves these waters to-morrow afternoon for Cadiz, Spain, leaving the torpedo boat destroyers at Algiers.
They will remain in the Mediterranean until June, awaiting the arrival of the Baltic Squadron.

March 6, 1904:

PORT SAID, Egypt, March 5. - The Russian squadron commanded by Admiral Wirenius, consisting of a cruiser, a transport, and eight torpedo boats, sailed from here at 4 o'clock this afternoon.

March 11, 1904:

CANEA, Crete, March 10. - A Russian transport from Port Said has arrived here.
Members of her crew say that the Russian torpedo boat No. 221 was lost while on her way to this port.
The crew of the torpedo boat were rescued by the transport.

March 12, 1904:

PORT SAID, March 11. - The Russian armored cruiser Dmitri Donski arrived here to-day from Suez.
She has been completely repaired and will sail for Cadiz to-morrow.

March 14, 1904:

PORT SAID, March 13. - The Russian cruiser Dimitri Donskoi has stopped several vessels at sea, including the North German Lloyd steamship Stuttgart, and demanded to know their destination.
She fired across the bows of the British steamship Mortlike at a point twelve miles north of Damietta, thirty-one miles north-west of Port-Said, and sent officers on board to inspect the ship's papers.

March 16, 1904:

PORT SAID, Egypt, March 15. - The Russian armored cruiser Dmitri Donskoi is actively patrolling in search of vessels carrying contraband of war. She mistook the Italian armored cruiser Marco Polo for a merchantman and stopped her by firing a blank cartridge across her bows. On discovering her mistake the Dmitri Donskoi signaled an apology.
The Dmitri Donskoi stopped the Norwegian steamer Standard this morning, but afterward signalled her to proceed.

March 18, 1904:

LONDON, March 17. - A question was asked in the House of Commons to-day regarding the movements of the Russian armored cruiser Dmitri Donskoi in the Mediterranean, her searching of merchant vessels, &c., after repairing at Suez, and as to what steps the Brisith Government proposed to take to stop these operations.
Premier Balfour, while admitting the great importance of the question, said he must have time to inquire into the facts before he would be able to give a complete answer.

March 21, 1904:

CANEA, Crete, March 20. - The Russian battleship Oslabya, with Admiral Wirenius on board, sailed at 11:30 o'cloack this morning for an unknown destination. Three torpedo boats followed the battleship. The Russian armored cruiser Dimitri Donsloi arrived here this afternoon.

March 28, 1904:

ALGIERS, March 27. — The Russian torpedo boat destroyer Buini, while entering this port to-day, went aground and sustained extensive damage.
The vessel must be docked.

April 25, 1904:

ST. PETERSBURG, April 24. - Rear Admiral Wirenius has just returned from his unsuccessful attempt to reinforce the Port Arthur fleet with his squadron, consisting of the battleship Oslabya, the cruisers Aurora and Dmitri Donskoi, eleven torpedo boats, and two transports.
In an interview the Admiral complained of the stringency of the neutrality at Suez and Port Said. The British authorities would not allow the vessels to remain more than twenty-four hours, and permitted them to take on only a meagre allowance of coal. The Admiral said:
"We met the cruisers Kasuga and Nisshin, (the warships purchased by Japan from Argentina, and now with Vice Admiral Togo's fleet,) at Port Said, but we had not the slightest desire to stop them. They had all the appearance of merchantmen, and their rough crews dangled their legs over the sides of the vessels. My ships have returned safely after a voyage longer than that to Port Arthur."
The torpedo boats are now at Libau, where their engines are being overhauled.

April 26, 1904:

PARIS, April 25. — A St. Petersburg dispatch reports an interview With Admiral Wirenius, now Assistant Chief of the General Staff, in which he says he hopes orders will be issued for the Baltic fleet to sail for the Far East about July 15.
This fleet is composed of fifteen vessels, and if it is not accompanied by torpedo boats, Admiral Wirenius says, the voyage can be made in two months; otherwise it will take three months. The fleet will probably be commanded by Admiral Rojestvensky.
Admiral Wirenius does not believe that the Japanese will venture to risk a naval battle on the high seas with such a powerful squadron. They have already, he affirms, suffered serious losses, which they carefully conceal.

#492 28.11.2009 20:08:40

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Движения различных отрядов в Средиземном море и районе Суэцкого канала в сообщениях газеты The New York Times. Отряд Фелькерзама.

October 30, 1904:

TANGIER, Oct. 29. — The Russian battleships Oslabya, Sissoi Veliky, and Navarin, the armored cruiser Admiral Nakhimoff, and seven torpedo boats, besides colliers, arrived here this morning. The Russian flagship exchanged salutes with the French cruiser Kleber and the British cruiser Diana.
The Russian officers say they will remain here about a week. It is rumored that they will stay at Tangier until the inquiry into the North Sea incident is ended.

October 31, 1904:

TANGIER, Oct. 30. — Five Russian torpedo-boat destroyers have put to sea.
The remainder of the fleet has been coaling and provisioning all day.

November 2, 1904:

TANGIER. Nov. 1. — The officers of the Russian war vessels now here are awaiting the company of Vice Admiral Rojestvensky.

November 4, 1904:

TANGER, Marocco, Nov. 3. - Vice Admiral Rojestvesky's squadron arrived here during the day. All the vessels composing the Russian squadron are now anchored in the bay. British cruisers escorted them here from Vigo. The Russian said they would remain here two or three days, but to-night the battleships Sissoi Veliki, Oslabya, Admiral Nakhimoff, and Dmitri Donskoy, commanded by Admiral Voelkersam, have sailed for Suda Bay.

November 11, 1904:

CANEA, Nov. 10. - The battleship Sissoi Veliki, with Vice Admiral Voelkersam aboard, and the battleship Navarin, the cruisers Izumrud and Almaz, a number of torpedo boats, the transports, and the Volunteer steamer Yaroslav of the Russian Baltic squadron have arrived in Suda Bay.

November 12, 1904:

SUEZ, Nov. 11. - It is stated here that owing to rumors that attempts may be made to wreck vessels of the Russian Pacific squadron while passing through the canal the canal company is taking stringes precautions against blocking.
A strict surveillance on both sides of the canal will be exercised during the transit of the Russian squadron.
The Russian Consul General recently arrived at Port Said.

November 13, 1904:

PORT SAID, Nov. 12. - The vessels of the Russian second Pacific Squadron will only be allowed to take on board sufficient coal and provisions to reach the next port.
Arrangements are being made to pass them through the canal as quickly as possible.

November 24, 1904:

PORT SAID, Nov. 24. - The Russian Second Pacific Squadron was sighted at 6 o'clock this morning.

November 25, 1904:

PORT SAID, Nov. 24. - A division of the Russian Second Pacific Squadron has arrived here.
The division consists of the battleships Sissoy, Veliky, and Navarin, the cruisers Jemtchug, Almaz, and Svietlana, the destroyers Bodri, Blestiaschy, Bezumprechni, Bystri, Bravi, Bedovi, and Buiny, and the transports Gortschakoff, Voronej, Kitai, Tamboff, Kieff, Jupiter, Merkur, and Vladimiroff.
Thought the larger warships were not ordered to coal here, the destroyers are coaling from transports. They will enter the canal at dawn to-morrow, and the rest of the division an hour later.
Rear Admiral Voelkersam, in command of the division, indignantly denies that Russian officers or sailors created disturbances at Canea, Crete. He says a few drunken sailors were carried on board, but no one was killed or wounded, and there were no deserters, as reported by an English newspaper.

November 26, 1904:

PORT SAID, Nov. 25. - The division of the Russian Second Pacific Squadron which arrived yesterday entered the Suez Canal to-day.
Local representatives of Russia are accompanying the squadron on board the flagship. The iron-clads are being towed through the canal.

December 3, 1904:

ISLAND OF PERIM, Strait of Bab-el-Mandeb, Dec. 2. — Four Russian warships passed Perim at 2 o'clock this morning, going southward.
At 5 o'clock this afternoon twenty more Russian warships passed Perim, in the following order: Two cruisers, a battleship, five volunteer transports, seven torpedo-boat destroyers, four colliers, and a battleship. A French steamer brought up the rear.
The Russian division stopped an hour off the African coast, and then proceeded toward Aden.

December 6, 1904:

GENOA, Italy, Dec. 5. — The German collier Irmgard Horn, which was chartered by the Russians and accompanied Admiral Voelkersam's division of the Russian second Pacific Squadron through the Suez Canal and was going to the Island of Perlm, Straits of Bab-el-Mandeb. suddenly received counter orders and has arrived here.
The cause of her return is not known.

January 4, 1905:

TAMATAVE, Island of Madagascar, Jan. 3. — The division of the Russian Second Pacific Squadron commanded by Rear-Admiral Voelkersam, which after passing through the Suez Canal sailed from Jibuti, French Somaliland, Dec. 10, for the Island of Madagascar, anchored to-day in Passandava Bay, in the Northwestern part of this island.
The squadron commanded by Admiral Rojestvensky is at Antongil Bay, on the east coast.
It is believed that the whole squadron later will rendezvous at Diego Suarez Bay, on the northeast coast of the island.

#493 28.11.2009 20:14:48

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Движения различных отрядов в Средиземном море и районе Суэцкого канала в сообщениях газеты The New York Times. Отряд Добротворского.

November 17, 1904:

LIBAU, Nov. 16. - The second division of the Russian Second Pacific Squadron sailed to-day. It consists of the cruisers Oleg and Izumrud, the auxilliary cruisers Kuban, Terek, and Orel; the cruisers Rion and Dniepr, (formerly the Petersburg and Smolensk,) and the destroyers Liany, Rezity, Gromki, Grozny, and Prosolivy.
The division is expected to overtake Rear Admiral Voelkersam's division by way of the Suez Canal.

December 6, 1904:

BREST, France, Dec. 5. — The Russian torpedo boat destroyer Prouzitelny, which sailed yesterday for Tangier and put into Camaret Bay, eight miles from here, yesterday evening through stress of weather, is in a dangerous position owing to the continuance of the gale.
The vessel this morning attempted to change her berth, but was unable to raise her anchor. Her commander has telegraphed to Brest for assistance.

December 13, 1904:

SUDA BAY, Island of Crete, Dec. 12. - The Russian cruisers Oleg and Dniepr (the latter formerly the St. Petersburg) and the torpedo boat Grozny arrived here during the night.

December 16, 1904:

NYBORG, Denmark, Dec. 15. — The Russian auxiliary cruiser Okean passed here at noon to-day, proceeding southward.
The Okean was last reported at Tangier, which place she left Dec, 7.
Presumably she sustained some damage and is now returning to Kronstadt.

January 2, 1905:

PORT SAID, Jan. 1. - The departure of Rear Admiral Botrovsky's third division of the second Pacific Squadron has been postponed.

January 3, 1905:

ST PETERSBURG, Jan. 2. - The delay of the Russian cruisers Izumrud and Oleg leaving Suda Bay, Island of Crete, is explained by the Admiralty as being due to the necessity for affecting repairs of their boilers.The ships are new and started on their voyage to the Mediterranean practically in the nature of a trial trip, but it is said that the defects developed are on of serious nature.

January 9, 1905:

SUDA BAY, Crete, Jan 8. - Vice Admiral Botrovsky's division of the Russian second squadron, consisting of the cruisers Oleg, Isumrud, Dniepr, and Rion and the torpedo boat destroyers Grozni, Gromski, and Rezity, which had been delayed in Suda Bay, left this afternoon for Port Said.

January 12, 1905:

BERLIN, Thursday, Jan. 12. - The Lokal Anzeiger's St. Petersburg correspondent says that the Russian cruiser Izumrud is returning to Port Said on the way to Kronstadt in a badly damaged condition.
The Izumrud is one of the vessels of Admiral Botrovsky's contingent of the Russian Second Pacific Squadron.

#494 28.11.2009 20:17:05

vs18
Капитанъ I ранга
k1r
anna3 stas3b
Откуда: Харьков, Украина
Сообщений: 3745




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Движения различных отрядов в Средиземном море и районе Суэцкого канала в сообщениях газеты The New York Times. Отряд Небогатова.

March 22, 1905:

CANEA, Crete, March 21. - The Russian Third Paific Squadron, under Admiral Nebogatoff, has left Suda Bay for Port Said.

March 25, 1905:

PORT SAID, March 24. - Admiral Nebogatoff's division of the Russian Second Pacific Squadron, consisting of a battleship, four cruisers, and four transports, arrived here to-day. The vessels are not coaling and are only taking moderate supplies on board. The transports are heavily laden with stores. The division, which is said to be bound for Jibuti, French Somaliland, on its way to join Rojestvensky's ships, will probably proceed today.

March 26, 1905:

PORT SAID, March 25. - The division of the Russian Second Pacific Squadron, commanded by Admiral Nebogatoff, which arrived here from Suda Bay, Crete, yesterday, entered the canal this morning.

March 27, 1905:

SUEZ, March 26. - The whole Vice Admiral Nebogatoff's squadron has sailed southward.

April 2, 1905:

PERIM, Straits of Bab-el-Mandeb. April 1. — Five Russian warships and a tug passed here at sunset, bound for Jibuti. Three steamers are following them.
The Russian hospital ship Kostroma, bound for Jibuti, arrived here this afternoon, and is obtaining 130 tons of coal and 65 tons of water.
The vessels referred to in the foregoing probably compose the division of the Russian-Second Pacific Squadron, commanded by Admiral Nebogatoff, which left Suez, going south, March 26.

April 8, 1904:

JIBUTIL, Gulf of Aden, April 7. - Vice Admiral Nebogatoff's division of the Russian Second Pacific Squadron sailed this morning.

#495 28.11.2009 20:38:47

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150547
Который далековат от реалий 1904 года, о чём я и говорю.

Боюсь, что реалии буксировки в наше время значительно меньше ушли вперед относительно того времени, чем реалии погрузки

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150547
То есть, вместо "непогрузки" части боезапаса на Балтике, нужно снимать его в пути???

Нет, это непогрузка на Балтике. ПОСЛЕ, это по значимости, а не по времени.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150547
имея под ногами мощный буксир, а не "портовый катер"!

Парусные линейные корабли (D=1500-2000т) буксировали гребными барказами. Правда, скорость очень не того, но все же...
Проблема в том, что здесь надо подправлять курс корабля, помогающего своими машинами, а не строгивать его с места. Для этого требуется значительно меньшая тяга на буксире.
И все же думается, что отождествлять по размерам и мощности машин "портовой катер" с минным катером ЭБРа, видимо, не следует. Первые, вероятно, все же побольше.

#496 28.11.2009 20:48:34

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Grosse написал:

Оригинальное сообщение #150726
С реальной осадкой без мер по разгрузке бородинцы не могли пройти канал - разумеется.
В Порт-Саиде их разгрузить скорее всего не получилось бы - естественно.

Присоединяюсь. Все эти меры надо было продумать и реализовать заранее.

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150547
А что, можно точно измерять осадку на ходу, корректируя её??? И перегрузка боезапаса на качке?

Осадку можно расчитывать, учитывая расход переменных грузов. Боезапаса 12дм нет с Либавы. В результате получим некоторый запас в осадке. Корректировка дифферента (а при запасе в осадке может быть не столь строгой)достигается перепусканием оставленной части котельной воды. И дополнительно (если это понадобится) забором нескольких десятков тонн забортной воды.

#497 28.11.2009 20:56:12

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

realswat написал:

Оригинальное сообщение #150742
С того, что при уважении к опыту он бы сказал

Я, извиняюсь, сказал то, что сказал. И вполне согласен с Вирениусом и Рожественским, что "что же касается броненосцев типа «Суворов», то полагаю, что с имевшимся на них количеством запасов углубление не позволяло им пройти Суэцким каналом; разгрузка же в Порт-Саиде, для приведения углубления к 27’3”, наибольшим тогда допускавшимся в канале, представляла непреодолимые затруднения по количеству потребных разгрузочных средств, и по недостатку времени на работу разгрузки и обратной нагрузки, согласно объявленным правилам нейтралитета Египта". Здесь с их опытом я вполне согласен и отношусь с уважением.
А вот почему эти мероприятия не были проведены своевременно? Видимо, потому же, почему на прорыв эскадра пошла длинной кильватерной колонной на 9-узловой скорости, потому же, почему в составе эскадры шел со всеми огнями госпитальный "Орел" и т.п.

#498 28.11.2009 21:09:40

Вик
Капитанъ I ранга
k1r
Сообщений: 2978




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Пересвет написал:

Оригинальное сообщение #150749
Как раз минный катер (устаревший) впоследствии и мог быть переведён в портовые катера. И портовому катеру не нужна высокая скорость, а размеры - чем меньше, тем лучше, особенно на тесном рейде.

Мог. Но с не меньшей вероятностью для этих целей мог быть использован катер специальной постройки. Как Ваше, так и мое утверждение не имеют прямых доказательств. Т.е. 50/50. Поэтому решительно утверждать, что портовой катер в Суэце тождественен минному катеру с ЭБРа, представляется, нет оснований.

#499 28.11.2009 21:17:07

Пересвет
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Санкт-Петербург
крейсер "Новик"
Сообщений: 14637




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150851
ПОСЛЕ, это по значимости, а не по времени.

Значит, всё-таки теряем время на выгрузку части боезапаса.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150851
Проблема в том, что здесь надо подправлять курс корабля,

Да это ясно, не понятно только, почему кое-кто считает для этого достаточным портовый катер. Ранее, даже прии "подрабатывании" машинами корабль тянул буксирный пароход, а не "портовый катер".

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150851
отождествлять по размерам и мощности машин "портовой катер" с минным катером ЭБРа, видимо, не следует. Первые, вероятно, все же побольше.

Это с чего вдруг? Катер, подтягивающий к борту водоналивной бот или угольную баржу мог быть как раз небольшим. А вот катер, несущий, например, минный аппарат, 37-мм пушку более нуждался в увеличении размеров. Да и скорость, необходимая минному катеру, предусматривает более мощные механизмы, чем у портового катера. Тот же минный катер "Ретвизана" даже в изношенном состоянии служил портовым катером во Владивостоке. Значит, даже его скромные размеры и уменьшившаяся мощность КМУ допускала эксплуатацию в данном качестве.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150856
Боезапаса 12дм нет с Либавы.

Ещё раз, остойчивость перегруженных "бородинцев" вызывала опасения даже с полным боекомплектом, а Вы хотите, чтобы они ещё и без 12-дм боезапаса ушли из Либавы???!!!

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150856
Корректировка дифферента (а при запасе в осадке может быть не столь строгой)достигается перепусканием оставленной части котельной воды.

Как просто, оказывается! А дурни на "Цесаревиче", а ранее и на "Нахимове" целые сутки грузы перетаскивали, старались.

#500 28.11.2009 21:25:36

realswat
Контр-адмиралъ, лучший участник Форума 2007
k-admiral
anna3 stas3
Сообщений: 6553




Re: 2-й и следующе отряды 3-й эскадры...

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150859
А вот почему эти мероприятия не были проведены своевременно?

А своевременно - это, извините, когда?

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150859
Здесь с их опытом я вполне согласен и отношусь с уважением.

Вот это "здесь" и обесценивает апелляции к опыту. Если здесь согласен, а там не согласен - всё, получается, что к опыту (чьему-либо) апеллировать бессмысленно, и стоит использовать иные аргументы.

Вик написал:

Оригинальное сообщение #150856
Боезапаса 12дм нет с Либавы.

Хорошая идея - привязать успех операции к ж.д. и одесскому порту в период, когда Россию накрывала волна забастовок. Да и опыт Иртыша безусловно свидетельствует в пользу идеи похода броненосцев без 12" снарядов. Да и идея компенсировать строительную перегрузку (которая во многом была "наверху")  отказом от грузов, расположенных ниже ВЛ, тоже красивая.
Ну да ладно.

Страниц: 1 … 18 19 20 21 22 … 38


Board footer